ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္၌ ယာဥ္ေၾကာက်ပ္မႈ ျမင္ကြင္းကို မတ္ ၈ ရက္က ေတြ႔ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ၾကည္ႏိုင္)
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြင္းရွိ ျပည္သူလူထု အဓိက ၾကံဳေတြ႕ေနရေသာ ျပႆနာတစ္ခုျဖစ္သည့္ ယာဥ္ေၾကာက်ပ္တည္းျခင္းကို တာ၀န္ရွိသူမ်ား အေနျဖင့္ ယခုအခ်ိန္ထိ ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းႏိုင္ျခင္း မရွိေသးသည့္အတြက္ ေန႔စဥ္ခရီးသြားလာေနသည့္ ျပည္သူမ်ား လူမႈဘ၀ အခက္အခဲမ်ားစြာျဖင့္ ၾကံဳေတြ႔ေနရဆဲျဖစ္သည္။
အစိုးရတာ၀န္ရွိသူမ်ား အေနျဖင့္ ယင္းျပႆနာကို ကုစားႏိုင္ရန္ အခ်ိန္ယူလုပ္ေဆာင္လ်က္ ရွိေသာ္လည္း လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ပီပီျပင္ျပင္ ေျဖရွင္းႏိုင္ျခင္း မရွိေသးသည့္အျပင္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် မ်ားျပားလာေသာ စည္းကမ္းမဲ့ယာဥ္မ်ား၊ ေခတ္စနစ္ႏွင့္ မေလ်ာ္ညီေတာ့သည့္ လမ္းစနစ္မ်ားေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ယာဥ္ေၾကာက်ပ္မႈ ျပႆနာမွာ ဆိုးရြားသည့္ အေျခအေနႏွင့္ ရင္ဆိုင္လာရျခင္းလည္းျဖစ္သည္။
ယင္းကဲ့သုိ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြင္း ယာဥ္ေၾကာ႐ႈပ္ေထြး က်ပ္တည္းေနရသည့္ ျပႆနာ ျဖစ္ပြားေနရျခင္း၏ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ အခ်က္အလက္အမ်ားစု ရွိေနၿပီး စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားထားေသာ ယာဥ္မ်ားေၾကာင့္ ယာဥ္သြားလမ္းကို အျပည့္အ၀ အသံုးမျပဳႏိုင္ျခင္း၊ လမ္းစနစ္အား တြက္ခ်က္မႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ခံုးေက်ာ္တံတားမ်ား ျပဳလုပ္ေသာ္လည္း ယင္းခံုးေက်ာ္တံတားမ်ား အလြန္တြင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ထပ္မံျဖစ္ပြားေနျခင္း၊ မီးပြိဳင့္စနစ္မ်ား အားနည္းမႈရွိေနျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားလည္း ပါ၀င္ေနသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ေလးႏွစ္၀န္းက်င္က စတင္ခ့ဲေသာ အဆိုပါ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္အတြက္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႔ အေနျဖင့္ ခံုးေက်ာ္တံတားမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ က်ယ္၀န္းသည့္ပလက္ေဖာင္းမ်ားကို လူသြားလာႏိုင္သည့္ အက်ယ္အ၀န္းအထိဖ်က္ၿပီး လမ္းမႀကီးနံေဘး၌ ကားပါကင္ ျပဳလုပ္ေပးျခင္းႏွင့္ လမ္းအခ်ဳိ႕ကို ေနရာခ်ဲ႕ထြင္ျခင္း စည္းကမ္းမဲ့ ရပ္နားထားသည့္ ယာဥ္မ်ားကို ကရိန္းျဖင့္ အေရးယူၿပီး ဒဏ္ေငြေဆာင္ေစျခင္းမ်ား စေသာနည္းလမ္းမ်ဳိးစံု ျဖင့္ေျဖရွင္းေနေသာ္လည္း လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျပည္သူမ်ားမွာ ယာဥ္ေေၾကာပိတ္ဆို႔မႈဒဏ္ကို ခံစားေနရဆဲျဖစ္သည္။
ေရႊဂံုတိုင္ခံုးေက်ာ္တံတား၊ လွည္းတန္းခံုးေက်ာ္တံတား၊ ဘုရင့္ေနာင္ခံုးေက်ာ္တံတား ႏွစ္စင္းျဖင့္ ခံုးေက်ာ္တံတားေလးစင္း တည္ေဆာက္ကာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သာ္လည္း ယင္းခံုးေက်ာ္တံတားမ်ားႏွင့္ အနီးတစ္၀ိုက္ လမ္းဆံုမ်ားတြင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ားမွာ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနသည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အစိုးရသစ္ တက္လာၿပီးေနာက္ပိုင္း ကားတင္သြင္းမႈ မူ၀ါဒမ်ား ေျပာင္းလဲလာျခင္းေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ျပည္ပမွ ကားတင္သြင္းမႈ မ်ားျပားလာၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္၏ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ အေျခအေနမွာ ယခင္ကထက္ ပိုမိုသိသာစြာ ဆိုးရြားလာခဲ့သည္။
ကားတင္သြင္းမႈ မူ၀ါဒ မေျပာင္းလဲခင္ကတည္းက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျဖစ္ေနေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အတြက္ ကားသစ္အစီးေရ ႏွစ္သိန္းေက်ာ္ ထပ္မံ၀င္ေရာက္လာခဲ့ေၾကာင္း၊ ယင္းသို႔ ကားအစီးေရ လ်င္ျမန္စြာ တိုးတက္လာျခင္းအေပၚ လမ္းမ်ားဆင့္သင့္ မျဖစ္ေသးျခင္း၊ လမ္းမ်ားကို ခ်ဲ႕ထြင္အသံုးျပဳ၍ မရေတာ့ဘဲ အကန္႔အသတ္ျဖင့္သာ သံုးစြဲႏိုင္မႈ၊ ကားပါကင္ လံုေလာက္မႈ မရွိျခင္းတို႔က ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆု႔ိမႈကို ပိုမိုဆိုးရြားလာေစျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၿမိဳ႕ျပေရးရာ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။ ကားအသစ္မ်ား ၀င္ေရာက္လာျခင္းေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ဆိုးရြားလာျခင္း မဟုတ္ဘဲ ကားအတြက္ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးေသာ လမ္းစနစ္ေၾကာင့္သာ အဓိကျဖစ္ေနသည္ဟုလည္း ေ၀ဖန္ေထာက္ျပၾကသည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလမွစ၍ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ကုန္အထိ အတြင္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ တင္သြင္းခဲ့ေသာ ယာဥ္အစီးေရမွာ ၂ သိန္း ၃ ေသာင္းေက်ာ္ ရွိေနေၾကာင္း ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္း အာဏာပိုင္မ်ားထံမွ သိရၿပီး ယင္းသုိ႔ယာဥ္တင္သြင္းမႈမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔ရသည့္ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ လမ္းျပႆနာႏွင့္ မီးပြိဳင့္အခ်က္ေပးမႈ စနစ္မ်ားတြင္ အားနည္းေနျခင္းမ်ားက အဓိကျဖစ္ေနေၾကာင္း ေထာက္ျပၾကသည္။
မထသ ဗဟိုဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဦးလွေအာင္က “ရန္ကုန္ၿမိဳ႕အတြင္းမွာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔ေနတဲ့ အေျခအေနေတြကို ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းႏိုင္မႈ မရွိေသးပါဘူး။ ခံုးေက်ာ္တံတားေတြ ေဆာက္လုပ္ခဲ့တယ္ ဆိုတာကလည္း အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုသာ ေျပလည္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၿပီးျပည့္စံုေအာင္လို႔ေတာ့ မေျပလည္ႏိုင္ပါဘူး။ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ စစ္တမ္းေတြကို တိတိက်က် ေကာက္ယူရမယ္။ မီးပြိဳင့္စနစ္ေတြကို ျပန္ၿပီးျပဳျပင္ရမယ္။ လမ္းနဲ႔ယာဥ္ေတြရဲ႕ အခ်ဳိးအစားေတြကို ျပန္ၿပီးတြက္ခ်က္ရမယ္။ အေျခခံ အေဆာက္အအံုေတြျဖစ္တဲ့ လမ္းေတြမွာ ကားပါကင္ေတြ စနစ္တက် ရွိရမယ္။ ခရီးသည္တင္ယာဥ္ေတြကလည္း စည္းကမ္းတက် ေမာင္းႏွင္သြားလာႏိုင္ရမယ္။ လူကူးမ်ဥ္းၾကားေတြ စနစ္တက်ရွိဖို႔ လိုတယ္။
ဘတ္စ္ကားေတြကလည္း လမ္းေျပာင္းျပန္ေမာင္းႏွင္တာေတြ မလုပ္သင့္သလို၊ တကၠစီေတြ၊ အိမ္စီးယာဥ္ေတြကလည္း ဘတ္စ္ကားဂိတ္ေတြမွာ ရပ္တာတို႔ စတဲ့စည္းကမ္းခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြ မလုပ္ဖို႔လိုတယ္။ ယာဥ္စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္း တိတိက်က် လိုက္နာဖို႔ လိုၾကသလို ယာဥ္၊ လမ္းစနစ္ေတြကို တာ၀န္ရွိသူေတြက တြက္ခ်က္တာေတြ စစ္တမ္းေကာက္တာေတြ လုပ္ႏိုင္မွ ဒီယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈက ေျပလည္မွာပါ” ဟု ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာကို သံုးသပ္သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ဆိုးရြားလာေသာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ကုစားရန္အတြက္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ အမ်ားဆံုး လမ္းဆံုမ်ားျဖစ္သည့္ လွည္းတန္း၊ ေရႊဂံုတိုင္၊ ဘုရင့္ေနာင္လမ္းဆံုတို႔တြင္ ခံုးေက်ာ္တံတားမ်ားအား ေလးလအတြင္း အၿပီးေဆာက္လုပ္သြားမည္ဟု ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ ၂၈ ရက္တြင္ ေနျပည္ေတာ္၌ျပဳလုပ္ေသာ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲတြင္ ယခင္အမွတ္ (၁) (၂) စက္မႈ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးစိုးသိန္းက ေျပာၾကားသည္။
ယင္းတို႔အနက္ ပထမဆံုးျဖစ္ေသာ လွည္းတန္းခံုးေက်ာ္တံတားကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလမွသာ ပႏၷက္တင္၍ စတင္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၃ ဧၿပီတြင္ စတင္အသံုးျပဳႏုိင္ခဲ့ေသာ္လည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ေျပလည္ခဲ့ျခင္း မရွိဘဲ ခံုးေက်ာ္တံတားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနရာမ်ားျဖစ္ေသာ အင္းစိန္လမ္း၊ နာနတ္ေတာလမ္းအျပင္ ျပည္လမ္း၌ပါ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ဘုရင့္ေနာင္ခံုးေက်ာ္တံတားကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္းက ပႏၷက္တင္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၃ ေအာက္တိုဘာ ၃၁ ရက္တြင္ စတင္အသံုးျပဳခြင့္ ရခဲ့ၿပီး ေရႊဂံုတိုင္ခံုးေက်ာ္တံတားကိုလည္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာတြင္ စတင္အသံုးျပဳခြင့္ ေပးခဲ့ေသာ္လည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့ျခင္း မရွိေၾကာင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေန ျပည္သူမ်ားက ေျပာၾကားသည္။
“ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေတြကို ကုစားဖို႔ ခံုးေက်ာ္တံတား ေဆာက္လုပ္ေပမယ့္ ေျပလည္ျခင္း မရွိေသးပါဘူး။ တံတားေပၚမွာသာ ယာဥ္ေၾကာရွင္းေပမယ့္ တံတားအဆင္း ေရွ႕နည္းနည္းဆိုရင္ ျပန္ပိတ္သြားၿပီ။ အမွန္က ခံုးေက်ာ္တံတားေတြက ဒီလမ္းဆံုေလးကိုပဲ ခြၿပီးေဆာက္မယ့္အစား ထိုင္းႏုိင္ငံမွာလို ယာဥ္ေၾကာက်ပ္ႏိုင္တဲ့ ေနရာေတြကို အရွည္ထိုးၿပီး ေဆာက္သင့္တာ။ အစိုးရ တာ၀န္ရွိသူေတြက ဘယ္လိုစိတ္ကူးမ်ဳိးနဲ႔ ေဆာက္ၾကလဲေတာ့ မသိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အခုေျမနီကုန္းမွာ ထပ္ေဆာက္လည္းပဲ ဒီပံုစံအတိုင္းသာ ေဆာက္မယ္ဆိုရင္ ဘတ္ဂ်က္ကုန္တာပဲရွိမယ္။ ေျဖရွင္းႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပေရးရာ ကြၽမ္းက်င္သူတစ္ဦးက သံုးသပ္ခဲ့သည္။
ေျမနီကုန္းလမ္းဆံုတြင္လည္း ခံုးေက်ာ္တံတားတစ္စင္းကို ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕၏ အထူးစီမံကိန္းအျဖစ္ ေဖာ္ေဆာင္မည္ဟု လ်ာထားၿပီး ေငြက်ပ္ ၁၆ ဒသမ ၉၂၈ ဘီလ်ံသံုးစြဲရန္ လ်ာထားၿပီး လွည္းတန္း၊ ဘုရင့္ေနာင္ႏွင့္ ေရႊဂံုတိုင္ ခံုးေက်ာ္တံတားတို႔ အတြက္လည္း ေငြက်ပ္ ၄၉ ဘီလ်ံေက်ာ္ ကုန္က်ခဲ့သည္ဟု သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ကတၱရာလမ္း အေရအတြက္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိေသာ္လည္း ယင္းအထဲတြင္ အဓိက ေျခာက္လမ္းသြား လမ္းမႀကီးမ်ားအျဖစ္ ျပည္လမ္း၊ ကမၻာေအးေစတီလမ္း၊ ဘုရင့္ေနာင္လမ္း၊ ဗညားဒလလမ္း၊ ကမ္းနားလမ္း စသည္တို႔သာရွိၿပီး က်န္ရွိသည့္ လမ္းအမ်ားစုမွာ ေလးလမ္းသြားအဆင့္သာရွိေၾကာင္း၊ ေလးလမ္းသြားဟု ဆိုေသာ္လည္း ေလးလမ္းအျပည့္အ၀ သံုးႏိုင္ျခင္းလည္း မရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္မူ ေလးလမ္းသြားမ်ား လမ္းမ်ားျဖစ္သည့္ အေနာ္ရထာလမ္း၊ ကုန္သည္လမ္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလမ္း အပါအ၀င္ လမ္းမ်ားကို ယာဥ္ရပ္နားမႈ အဆင္ေျပေစရန္အတြက္ လမ္းတစ္လမ္းလံုးကို မဟုတ္ဘဲ အပိုင္းလိုက္ အနည္းငယ္ ခ်ဲ႕ထြင္မႈမ်ားသာ ရွိခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။
“ၿမိဳ႕တြင္းေတြမွာ ကားရပ္နားဖို႔ အဆင္ေျပေအာင္ လမ္းေဘးပလက္ေဖာင္းေတြကို လွီးထုတ္ၿပီး ကားပါကင္လုပ္ခဲ့တယ္။ အခုေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကေတာ့ အကုန္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ေတာ့ ေျပလည္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ခ်ဲ႕လိုက္တဲ့ ေနရာေတြမွာ လမ္းေဘးေစ်းသည္ေတြက ေစ်းတက္ေရာင္းေနေတာ့ ခ်ဲ႕တာလည္း အလကား ျဖစ္သြားတာေပါ့။ သူတို႔ကိုလည္း အခ်ိန္နဲ႔ ေစ်းေရာင္းခ်ခြင့္ေပးထားတာပဲ။ အဲဒီၾကားထဲကေနကို ပလက္ေဖာင္းေတြေပၚ တက္ေရာင္းေနတာ။ အဲဒီကိစၥကို ရွင္းျပန္ေတာ့လည္း ဆင္းရဲမြဲေတမႈ တိုက္ဖ်က္ေရးကို အားမေပးဘူးတို႔ဘာတို႔ ျဖစ္လာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကို ခက္ခဲပါတယ္” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီမွ အမည္မေဖာ္လိုသူ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာမ်ားအျပင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အတြင္း၌ ယာဥ္စည္းကမ္းခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားအျဖစ္ ေမာင္းႏွင္ေနေသာယာဥ္မ်ားကို စစ္ေဆးခဲ့ရာတြင္ ရာခိုင္ႏႈန္း ၃၀ မွာ နယ္လိုင္စင္ျဖင့္ ၀င္ေရာက္ေမာင္းႏွင္သူမ်ား ျဖစ္ေနျခင္း၊ လုပ္ငန္းလိုင္စင္မရွိဘဲ ေျပးဆြဲသူမ်ား ျဖစ္ေနျခင္းမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရွိရၿပီး ရန္ကုန္မွတ္ပံုတင္ျဖင့္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း ေမာင္းႏွင္ေနေသာ ယာဥ္စုစုေပါင္းမွာ ၃၅၁၉၈၅ စီးရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈႏွင့္အတူ ယာဥ္မဆင္မျခင္ ေမာင္းႏွင္မႈမ်ားေၾကာင့္လည္း ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္း ယခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလအတြင္း ၄၄ ဦး၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြင္း ၄၉ ဦး ယာဥ္တိုက္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုးခဲ့ရသည္။ ယာဥ္တိုက္မႈ ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ ယာဥ္ေမာင္းသူ၏ စည္းကမ္းမဲ့ ေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနၿပီး က်န္ရွိသည့္ ယာဥ္တိုက္မႈမ်ားတြင္ လမ္းအေျခအေနႏွင့္ ယာဥ္မ်ား၏ၾက့ံခိုင္မႈ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ မီးပြိဳင့္အခ်က္ျပစနစ္မ်ား ခ်ဳိ႕ယြင္းေနျခင္းမ်ားကလည္း ယာဥ္တိုက္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစသည့္ အေၾကာင္းရင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။
“ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔တာကို လမ္းစနစ္ေၾကာင့္လို႔ ေျပာတဲ့ေနရာမွာ စည္ပင္အေနနဲ႔လည္း အားနည္းခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အဲဒီအားနည္းခ်က္ေတြကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔ တင္ျပတဲ့အခါမွာ လုပ္တာမ်ဳိး မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စည္ပင္ေရာ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရေရာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ကို အားနည္းေနၿပီး ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းဖို႔ ခက္ခဲေနတာပါ” ဟု သဃၤန္းကြၽန္းၿမိဳ႕နယ္ မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၁) မွ တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္က သံုးသပ္သည္။
ထို႔ျပင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အတြင္း ယခုအခ်ိန္အထိ ကားရပ္နားႏိုင္သည့္ ကားပါကင္ အလံုအေလာက္ မရွိေသးျခင္းကလည္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ေျဖရွင္းရာတြင္ အားနည္းေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အား ႏွစ္ ၃၀ စီမံကိန္းျဖင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၏ အကူအညီရယူကာ ေရးဆြဲေနေသာ စီမံကိန္းအတြက္ JICA က ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈ ျပဳလုပ္ရာတြင္လည္း ကားပါကင္အလံုအေလာက္ မရွိျခင္းကို ေထာက္ျပထားေၾကာင္း သိရသည္။
သို႔ေသာ္ ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၃ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းရွိ ေနရာအခ်ဳိ႕တြင္ ယာဥ္ရပ္နားစခန္းအခ်ဳိ႕ ထပ္မံေဖာ္ထုတ္မည္ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီက ထုတ္ျပန္ဖူးေသာ္လည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မႈ မရွိေၾကာင္း သိရသည္။
“ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းမွာက သိတဲ့အတိုင္းပဲ ေျမေနရာလြတ္ ရွားပါးေနတာ။ အသစ္ေဆာက္တဲ့ အေဆာက္အအံုမွာ ေလးထပ္ေက်ာ္ရင္ ကားပါကင္ကို အဆင္ေျပတဲ့ေနရာမွာ ထည့္ဖို႔ေျပာထားတယ္။ ေပ ၂၅ ေလာက္ရွိတဲ့ ေျမကြက္မွာ ကားပါကင္ထည့္ဖို႔က ေျမညီထပ္ကို မေရာင္းဘဲနဲ႔ ကားပါကင္လုပ္မွပဲ အဆင္ေျပႏိုင္မယ္။ အျခားေနရာမွာ ထည့္လို႔မွ မျဖစ္ႏိုင္တာ။ ဒါေပမဲ့ စီးပြားေရးသမား က်ေတာ့လည္း ေျမညီထပ္ပဲ ေစ်းေကာင္းရေတာ့ ဒီကိစၥကေတာ္ေတာ္ကို ခက္ခဲတဲ့ အေနအထားပါ” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းရွင္ ဦးသိန္းေအာင္က ေျပာၾကားသည္။
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ေျပလည္ေစရန္ ရည္ရြယ္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ္လည္း ေျပလည္မႈ မရွိသည့္ စနစ္တစ္ခုမွာ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕၏ စည္းကမ္းမဲ့ ယာဥ္ရပ္နားမႈမ်ားကို မရွိေစရန္ ယာဥ္မရပ္ရလမ္းမ်ား သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္ၿပီး ယခုအခါ ယာဥ္မရပ္ရလမ္းအျဖစ္ ျပည္လမ္း၊ ကမၻာေအးေစတီလမ္း၊ ဦး၀ိစာရလမ္းမႀကီးမ်ား အပါအ၀င္ လမ္း ၅၇ လမ္းကို သတ္မွတ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ ယာဥ္မ်ားရပ္နားထားဆဲပင္ျဖစ္၍ ၁၀ လမ္းအား ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ သတ္မွတ္ခဲ့ေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ ယင္းလမ္းမ်ားတြင္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ယာဥ္ရပ္နားပါက ကရိန္းယာဥ္ျဖင့္ ရွင္းလင္းသည့္ အစီအစဥ္ကို ၂၀၁၃ ႏို၀င္ဘာတြင္ စတင္ခဲ့ရာ လမ္းမေပၚတြင္ ယာဥ္မရပ္ရေတာ့ျခင္းေၾကာင့္ လမ္းသြယ္မ်ားထဲတြင္ ယာဥ္မ်ား၀င္ေရာက္ရပ္နားကာ အဆိုပါလမ္းသြယ္မ်ားတြင္ပါ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ျဖစ္ပြားလာသည္။
ထပ္မံ၍ ဟံသာ၀တီအ၀ိုင္း၊ ဦးေထာင္ဘိုအ၀ိုင္း စသည့္ေနရာမ်ားတြင္ မီးပြိဳင့္မ်ားျပဳလုပ္၍ ယာဥ္သြားလာမႈ အဆင္ေျပေစရန္ ထိန္းခ်ဳပ္လုပ္ေဆာင္မႈကို ဟံသာ၀တီအ၀ိုင္းတြင္ စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေျပလည္မႈမရရွိဘဲ အဆိုပါမီးပြိဳင့္ကို သံုးစြဲမႈပင္ မရွိေတာ့ေၾကာင္း သိရသည္။
“ကြၽန္ေတာ္ အငွားယာဥ္ေမာင္း လုပ္သက္ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ၿပီ။ နဂိုကဆို အရမ္းဆြဲလို႔ေကာင္းတာ။ တစ္ေန႔ကို သံုးေသာင္းေလာက္ကေတာ့ အသာေလးပဲ။ အခုေတာ့ ယာဥ္ေတြမ်ားတာလည္း ပါသလို၊ စည္းကမ္းမဲ့ေတြလည္းေမာင္း၊ လိုင္စင္အနီေတြကလည္း အလြယ္တကူ သေဘာမ်ဳိးေတြ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ရေနေတာ့ ဘယ္လိုမွ အဆင္မေျပေတာ့ဘူး။ တစ္ေန႔ကို တစ္ေသာင္းက်န္ေအာင္ေတာင္ မနည္းဆြဲေနရၿပီ။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္တဲ့ ေနရာေတြ ဆိုရင္ေတာ့ ေဆာရီးပဲ။ လံုး၀မလိုက္ဘူး။ ဘယ္လိုမွ မကိုက္တာ” ဟု အငွားယာဥ္ေမာင္း ကိုေဇာ္ေထြးက ၎ေန႔စဥ္ၾကံဳေတြ႔ေနရသည့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ဖြင့္ဟခဲ့သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ လမ္းမ်ားႏွင့္ အရွည္
ကတၱရာကြန္ကရစ္လမ္းေပါင္း - ၁၇၆၀ လမ္း (၅၁၇ မိုင္)
ကတၱရာလမ္းေပါင္း -၂၁၀၁ လမ္း (၅၈၀ မိုင္ ၃၈ ဖာလံု)
ကြန္ကရစ္လမ္းေပါင္း - ၂၉၀ လမ္း
ဂ၀ံႏွင့္ ေျမသားလမ္း - ၅၂၀၀ လမ္း
လမ္းစုစုေပါင္း - ၁၂၃၅၁ လမ္း၊ ၂၇၆၈ မိုင္ ၂ ဖာလံု
မွတ္ခ်က္။ ။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္းက ထုတ္ျပန္ခ်က္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ယာဥ္တိုက္မႈ အေျခအေနမ်ား
ႏွစ္ ျဖစ္ပြားမႈ ေသဆံုး ဒဏ္ရာရ
၂၀၁၁ ၉၇၆၂ ၂၈၁၁ ဦး ၁၇၃၇၉ ဦး
၂၀၁၂ ၁၁၆၄၉ ၃၃၂၆ ဦး ၁၉၇၂၅ ဦး
၂၀၁၃ ၁၃၉၀၇ ၃၆၁၂ ဦး ၂၃၄၃၅ ဦး
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ယာဥ္အမ်ားဆံုး ေျပးဆြဲေနသည့္ လမ္းမ်ားႏွင့္ အက်ယ္
လမ္းအမည္ အက်ယ္ (ေပ)
၁။ ကမၻာေအးဘုရားလမ္း ၇၂ ေပ
၂။ ျပည္လမ္း ၇၂ ေပ
၃။ အေနာ္ရထာလမ္း ၅၀ ေပ
၄။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလမ္း ၆၀ ေပ
၅။ ကုန္သည္လမ္း ၅၀ ေပ
၆။ မဟာဗႏၶဳလလမ္း ၅၀ ေပ
၇။ ကမ္းနားလမ္း ၇၂ ေပ
၈။ ဘုရင့္ေနာင္လမ္း ၇၂ ေပ
၉။ ပါရမီလမ္း ၅၀ ေပ
၁၀။ အင္းစိန္လမ္း ၇၂ ေပ
၁၂။ စက္႐ံုလမ္း ၆၆ ေပ
၁၃။ ဗားကရာလမ္း ၇၂ ေပ
မွတ္ခ်က္ -ယခင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ထုတ္ျပန္ခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။
Eleven Media Group
Post a Comment
Blogger Facebook DisqusComment ေပးရန္ ညာဘက္ေထာင့္မွ Blogger or Facebook or Disqus ကုိႏွိပ္ပါ။