တုိင္းျပည္ကုိေရာင္းစားမယ့္သူ (သုိ ့မဟုတ္) ထြန္းျမင့္ႏုိင္ဘာလဲ ? ဘယ္လဲ ? အပိုင္း(၁)
ဦးထြန္းျမင့္ႏုိင္ဆုိရင္ သာမန္အားျဖင့္လူတုိင္းသိၾကမွာပါ။ Asia World ကုမၸဏီရဲ႕ဥကၠ႒ေပါ့ဗ်ာ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ဳိးစုံ လုပ္ပါတယ္။ Private အေနနဲ႔ Trading ( Export, Import, Distribution ) ၊ Investment (Infrastructure, Hydro Power, Manufacturing, Mining, Property, Hotel, Agriculture ) နဲ ့Services (Project Contracting ) လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ပါတယ္။ အစုိးရနဲ ့ဆုိရင္လည္း Construction ( Airport Runway, Airport Terminal , Road & Highway, Buildings, NPT Project) ၊ Timber Contract (Extraction, Transportation, Marketing) နဲ ့Supplies (Heavy Machineries , Construction Material, Industrial Raw Material, Lime stone Aggregates ) လုပ္ငန္းေတြလုပ္ျပီး ျပည္ပကုမၸဏီေတြနဲ႔လည္း Oil & Gas Exploration (CNOOC) , Urea Fertilizer Factory (HQCEC) , Namaikha, Malikha&MyitSone Hydropower Project (CPI) , Than Lwin Hydropower Project ( Hanergy ), Oil & Gas Pipeline (CNPC) နဲ ့Taninthayi Hydropower Project (Italian Thai) လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ပါတယ္။
ဒါက ကၽြန္ေတာ္သိသေလာက္ပါ။ ဒီထက္လုပ္ငန္းေတြပုိဖုိ႔ပဲရွိပါတယ္၊ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ စီးပြားေရးဖြံ႔ ၿဖဳိးတုိးတက္ဖုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္အစီအစဥ္နဲ႔ Project လုပ္ငန္းႀကီးေတြလုပ္ကုိင္ဖုိ႔ စီမံခန္႔ခြဲရသလုိ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ လုပ္သာကုိင္သာရွိတဲ့မူေတြလည္း ခ်မွတ္လုပ္ကုိင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါမွသာ တုိင္းျပည္ဖြံ႔ၿဖဳိးတုိးတက္မွာေပါ့၊ “ကုိင္းကၽြန္းမွီ - ကၽြန္းကုိင္းမွီ” ဆုိသလိုေပါ့ဗ်ာ။
ဒါေပမယ့္ တစ္ခုေတာ့ ေျပာလိုပါတယ္၊ ဦးထြန္းျမင့္ႏုိင္ဆုိတာ ဘယ္လိုလူစားမ်ဳိးလဲ။ ဘယ္ကလာတာလဲ ၊ မူးယစ္ေဆး၀ါးေလာကနဲ႔ ဘယ္လိုဆက္စပ္ပတ္သက္ခဲ့လဲေပါ့။ ေနာက္ျပီးယူထားတဲ့ မိန္းမကေကာဘာလူမ်ဳိးလဲ၊ ဘယ္ႏုိင္ငံသားခံယူထားလဲေပါ့၊ အလားတူသမီးကေရာ ဘယ္ႏုိင္ငံသားခံယူထားလဲ၊ ဒါဆုိရင္ သူစီးပြားေရးလုပ္ငန္းလုပ္လို ့ရလာတဲ့အက်ဳိးအျမတ္ေတြက ဘယ္ကုိစီးဆင္းသြားမလဲ၊ အထူးတလည္ေတာင္ စဥ္းစားစရာမလိုပါဘူး။
လက္ရွိမုိးရာသီမွာ ႏုိင္ငံေတာ္တစ္၀ွမ္း ေရေဘးဒုကၡေၾကာင့္ ေရႀကီးခဲ့တဲ့ေဒသကအမ်ားျပည္သူေတြ ဒုကၡေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ကူညီကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေနၾကတာက ကေမၻာဇရဲ့ အလင္းတန္းေဖာင္ေဒးရွင္း၊ Max ရဲ႕ ဧရာ၀တီေဖာင္ေဒးရွင္း၊ ထူးကုမၸဏီမ်ားအုပ္စုရဲ႕ ထူးေဖာင္ေဒးရွင္း၊ ေ၀ဠဳေက်ာ္ေဖာင္ေဒးရွင္း…. အစရွိတဲ့ ကုမၸဏီနဲ႔ ေဖာင္ေဒးရွင္းေတြက အားတက္သေရာနဲ႔ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္မွာ Asia World ဆုိတဲ့အသံကေတာ့ မၾကားရသေလာက္ပါဘဲ၊ ဒါဆုိရင္ အထက္မွာေျပာခဲ့သလုိ ႏုိင္ငံအတြင္းက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ရရွိလာတဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ေတြက ႏုိင္ငံနဲ႔လူထုအတြက္ လိုအပ္ခ်ိန္မွာ ထည့္စဥ္းစားေပးသလားေပါ့။
ဒီေနရာမွာ ႏုိင္ငံေတာ္က တာ၀န္ရွိတဲ့သူေတြ အေနနဲ႔လည္း သတိထားသင့္ပါတယ္၊ အခုကၽြန္ေတာ္ေျပာလုိတာက ရန္ကုန္ေလဆိပ္နဲ ့ပတ္သက္တဲ့ Airport Operator ကိစၥပါ။
ဒီမွာ ဆက္စပ္လုိ႔ ဟံသာ၀တီေလဆိပ္စီမံကိန္း ကိစၥက စေျပာပါမယ္၊ ဟံသာ၀တီ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာေလဆိပ္ တည္ေဆာက္ျခင္းနဲ႔ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ/ ျပည္တြင္းေလဆိပ္ေတြမွာ ပုဂၢလိကက႑က ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖုိ႔ အတြက္ DCA က ၂.၇.၂၀၁၂ ရက္ေန႔မွာ DCA (မဂၤလာဒုံ)မွာရွင္းလင္းပြဲလုပ္ခဲ့ျပီး ညႊန္ခ်ဳပ္ကုိယ္တုိင္ ရွင္းလင္းေျပာၾကားမႈေတြလုပ္ခဲ့ပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ လက္ရွိ ရန္ကုန္ေလဆိပ္မွာ တစ္ႏွစ္ ခရီးသည္ ၂.၇ သန္း Handle လုပ္ႏုိင္ေပမယ့္ ၆/၂၀၁၂ ကုန္အထိခရီးသည္ ၁.၂၃ သန္း၀င္ေရာက္ၿပီး လက္ရွိႏႈန္း ၂၃.၂၈ % အတုိင္း တိုးတက္ေနရင္ ၁၂/၂၀၁၂ ႏွစ္ကုန္မွာ ခရီးသည္ ၃ သန္းခန္ ့၀င္ေရာက္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာ ၅.၄ သန္းအထိ ၀င္ေရာက္ႏုိင္ေၾကာင္းနဲ ့၊ ရန္ကုန္ေလဆိပ္အေနနဲ ့အစြမ္းကုန္ တုိးခ်ဲ ့တာေတာင္ ၅.၄ သန္းထက္ ပုိၿပီးလက္ခံလုိ ့မျဖစ္ႏုိင္ဘူးဆုိတဲ့အေၾကာင္းပါ။
အဓိက ကေတာ့ ရန္ကုန္ျမဳိ႕အနီး ၂၀၃၀ ခုႏွစ္အထိ ေစ်းကြက္လုိအပ္ခ်က္ ျဖည့္ဆည္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာေလဆိပ္သစ္တစ္ခုကုိ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလအၿပီး ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖုိ႔ ေပါ့ဗ်ာ။
DCA က Project စလုပ္ကတည္းကစနစ္တက်ပါဘဲ၊ ေကာ္မတီေတြ (Prequalification Appraisal, Committee, Tender Evaluation Committee, Tender Selection Committee) ဖြဲ႔စည္းတယ္၊ Prequalification အတြက္ ၉.၉.၂၀၁၂ ရက္ေန႔ေနာက္ဆုံးထားၿပီးဖိတ္ေခၚတယ္၊ (၂)ပတ္အတြင္း Prequalified Firms ေတြေရြးတယ္၊ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလေနာက္ဆုံးအပါတ္မွာ သက္ဆုိင္ရာတာ၀န္ရွိသူေတြနဲ့ ေပါင္းစပ္ညွိႏႈိင္းေဆြးေႏြးမယ္၊ ေအာက္တုိဘာလပထမအပါတ္မွာ Qualify ျဖစ္တဲ့ Firms ေတြကုိအသိေပးအေၾကာင္းၾကားမယ္၊ Qualify ျဖစ္ထားတဲ့သူေတြကတင္ဒါတင္သြင္းမႈေတြကုိ ၂၀၁၂ခုႏွစ္ဒီဇင္ဘာလ ဒုတိယပါတ္အတြင္း လုပ္မယ္။
Evaluation Selection ကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလအတြင္း အၿပီးလုပ္မယ္၊ Successful Tenderer နဲ႔ MOU ထိုးဖုိ႔၊ ေဆြးေႏြးညိွႏိႈင္းဖို႔နဲ႔ Contract အၾကမ္းထြက္ဖို႔ ၂၀၁၃ ေဖေဖာ္၀ါရီ အၿပီးလုပ္မယ္။ MIC ခြင့္ျပဳမိန္႔ရဖို႔ ၂၀၁၃ ေမလအတြင္းေဆာင္ရြက္ၿပီး အစိုးရအဖြဲ႔ကိုေမလအတြင္းမွာပဲတင္ျပမယ္။ ဇြန္လမွာ Contract လက္မွတ္ထိုးၿပီးတည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းေတြ ၂၀၁၃ ဇြန္လကေန ၂၀၁၆ ဒီဇင္ဘာအၿပီးေဆာင္ ရြက္မယ္ေပါ့ဗ်ာ။ အေတာ္ေလးကိုစနစ္တက်လုပ္ခဲ့တာပါပဲ။
သတ္မွတ္တဲ့အဆင့္ေတြအတိုင္းလုပ္ခဲ့တာ Successful Tenderer ေၾကျငာခဲ့တဲ့အထိ အားလုံး အဆင္ေျပေျပ ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ပါပဲ။ ေနာက္ပိုင္း Successful Tenderer (Incheon Airport –Korea) နဲ႔ေဆြးေႏြးတဲ့အခ်ိန္မွာဘယ္လုိပဲညိွႏိႈင္းၾကေပမယ့္ အဆင္မေျပေတာ့ အရန္အေနနဲ႔ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ Yongnam – CAPE –JGC ကုမၸဏီနဲ႔လည္းဆက္ၿပီးေဆြးေႏြးပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ အခုအခ်ိန္အထိအဆင္မေျပဘဲ၊ ဟံသာ၀တီအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္သစ္စီမံကိန္း (၄)ႏွစ္ေရႊ႕ဆိုင္းတယ္ဆိုတဲ့သတင္းကို Reuters သတင္းဌာနက ၂၈.၈.၂၀၁၅ ရက္ေန႔မွာေဖာ္ျပထားလို႔ ဖတ္လိုက္ရပါတယ္။
ဒီသတင္းဖတ္လိုက္ရတဲ့အတြက္ ဒီစာကို ေရးျဖစ္တာပါ။ အဓိကကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္စီမံကိန္း ႀကီးတစ္ခုအေနနဲ႔ စနစ္တက်လုပ္ေနခဲ့တာ၊ ဘာေၾကာင့္ဒီလိုျဖစ္သြားရလဲေပါ့။
ဟံသာ၀တီေလဆိပ္စီမံကိန္းနဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ရန္ကုန္ေလဆိပ္တိုးခ်ဲ႕ေရး စီမံကိန္းအတြက္လည္း တင္ဒါေတြေခၚယူခဲ့ပါတယ္။ ထုံးစံအတိုင္း ဦးထြန္းျမင့္ႏိုင္ရဲ႕ Asia World ကုမၸဏီဘဲေပါ့။ Pioneer Aerodrome Services ကုမၸဏီနာမည္နဲ႔ပါ။ တင္ဒါမွာတုန္းကအဆင့္(၁)နဲ႔ ရတဲ့သူေတြကိုေက်ာ္ၿပီးရေအာင္ အစြမ္းျပႏိုင္ခဲ့တဲ့သူေပါ့။
သိရတာကေတာ့ သမၼရုံး၀န္ႀကီးဦးစိုးသိန္းရဲ႕ Favor နဲ႔ဆိုပဲ။ ေနျပည္ေတာ္ေလဆိပ္မွာ တာ၀န္ယူၿပီး လုပ္ေပးေနရတာ ရႈံးေနလို႔ ျပန္ၾကည့္ေပးလိုက္ပါေပါ့။ ဦးစိုးသိန္းနဲ႔ေတာ့ ေတာ္ေတာ္အဆင္ေျပတယ္လို႔ ၾကားရတယ္။ ဆက္ၿပီးေဖာ္ျပမယ့္သတင္းေတြအရလည္းဒီလိုေျပာရတာပါ။ ရန္ကုန္ေလဆိပ္တိုးခ်ဲ႕ ေရးစီမံကိန္းေတြလုပ္ရင္း တစ္ဖက္ကလည္း Airport Operator ေပါ့ဗ်ာ။
ဒီေနရာမွာဒီတရုတ္ရဲ႕အႀကံကဘယ္ ေလာက္ႀကီးလဲဆိုရင္ DCA က တာ၀န္အရွိဆုံးသူေတြက ရန္ကုန္ေလဆိပ္အေနနဲ႔ အစြမ္းကုန္တိုးခ်ဲ႕ရင္လည္း ခရီးသည္ ၅.၄သန္းထက္ပိုၿပီး handle မလုပ္ႏိုင္ဘူးဆိုေပမယ့္ သူကခရီးသည္ သန္း (၂၀)ေလာက္အထိ ရ ေအာင္လုပ္ႏိုင္ပါတယ္ဆိုၿပီး တင္ျပေတာ့ေတာပဲ။
ေလဆိပ္က Custom ဂိုေဒါင္ေတြ၊ ေလယာဥ္ရုံေတြ ေရႊ႕ေပါ့ဗ်ာ။ ေလယာဥ္ေျပးလမ္း တစ္လမ္းပါ ထပ္တိုးၿပီး ျပည္လမ္းက ကားလမ္းကိုေတာင္ underground က ေဖာက္ေပးမယ္ဆိုပဲ။ ဒီ planကို ပို႔ေဆာင္ေရး၀န္ႀကီးတင္ေတာ့ ၀န္ႀကီးကေတာ့ တစ္ခ်ဳိ႕လုပ္ငန္းေတြက MIC Approval နဲ႔ုလုပ္ထားတာဆိုေတာ့ သတ္မွတ္တဲ့ေဘာင္အတြင္းကသြားၿပီး ဟံသာ၀တီေလဆိပ္ကို မျဖစ္ျဖစ္ ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္လိုတဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဦးထြန္းျမင့္ႏိုင္ ပဲေလ။ သူ႔ရဲ႕ Plan Proposal ကိုဦးစိုးသိန္း လက္ထဲထည့္ၿပီး ျဖစ္ေအာင္လုပ္တာေပါ့။
သိတယ္မို႔လား၊ ဦးစိုးသိန္းဆိုတာကေရာဘာလဲ။ သူ႔သမီး ႏိုင္ငံျခားသြားၿပီးေက်ာင္းတက္တာေတာင္ လူသိမခံရဲေတာ့ သူေရတပ္မွာရွိေနစဥ္ကာလက သူ႔ေရတပ္အရာရွိေတြဆို ရင္းႏွီးတဲ့သူေတြေတာင္ ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးဘာမွမေျပာရဲဘူးစကားမစရဲဘူး။
စက္မႈ၀န္ႀကီးလုပ္ေနရာကေန အေျခအေနမေကာင္းတာ့ သမၼတရုံး၀န္ႀကီးတက္လုပ္၊ စီးပြားေရးပိုင္းဆိုင္ရာအဓိကကိုင္။ “လာထားေပါ့” ၊ တကယ္ေတာ့ သူတာ၀န္ယူထားတဲ့ ကာလမွာ ႏိုင္ငံအတြက္ ျဖစ္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္တဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးေတြ ဘယ္ႏွစ္ခုလုပ္ႏိုင္ခဲ့လဲ။ ရင္ဆိုင္ႀကဳံေတြ႔ေနရတဲ့ လူထုကအသိဆုံးျဖစ္မွာပါ။ ဒါေတာင္ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္မယ္ဆိုၿပီး ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း အမည္စာရင္း ေပးထားတာေတြ႕ေနရျပန္ၿပီ။ လူထုေမတၱာခံယူဦးမယ္ေပါ့။
အထက္ကေလဆိပ္ကိစၥျပန္ဆက္ရရင္ ဦးစိုးသိန္းကသမၼတကို ဘယ္လိုရေအာင္ေျပာခဲ့လဲေတာ့ မသိဘူး။ ခ်ီးက်ဳးရမယ္၊ ဦးထြန္းျမင့္ႏိုင္တို႔ ရွန္ပိန္ဖြင့္ပြဲလာေတာ့မယ္ေပါ့။ စဥ္းစားၾကည့္ပါ လူထုႀကီးရယ္၊ DCA မွာ တစ္သက္လုံးလုပ္လာခဲ့တဲ့ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ေတြနဲ႔ တြက္ခ်က္မႈေတြ၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးလာမယ့္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္သစ္ လိုအပ္မႈေတြကဦးစိုးသိန္းလုပ္ခ်က္နဲ႔ သဲထဲေရသြန္ ျဖစ္မသြားဘူးလား။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိမ္နီးခ်င္းထိုင္းႏိုင္ငံကိုပဲ ၾကည့္ပါ။ ဒြန္းေမာင္းေလဆိပ္ဆိုတာ ရန္ကုန္ေလဆိပ္ထက္ ဘယ္ႏွစ္ဆႀကီးသလဲ။ ဘယ္လိုမွ ႏိႈင္းယွဥ္လို႔ မရဘူး။ ဒါေတာင္ သု၀ဏၰဘူမိေလဆိပ္သစ္ႀကီး ထပ္ၿပီးေဆာက္ တာ၊ operation လုပ္တာ ဘယ္ေလာက္ေအာင္ျမင္ေနလဲ။ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔ေတြပါ။
ေလဆိပ္သစ္ေဆာက္ဖို႔ ODA Loan ေတြ႔ရဖို႔ ႀကိဳးစားရမွာက ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕တာ၀န္ရွိသူေတြ မဟုတ္ဘူးလား။ ဒါကအေျခခံလူတန္းစားရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ (ကားလမ္း/ ရထားလမ္းေဖါက္လုပ္ျခင္းလို) မွ မဟုတ္ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္က တာ၀န္ခံၿပီး ေခ်းမွ ရမွာေပါ့။ Successful Tenderer ကုမၸဏီရဲ႕ တာ၀န္လို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ G 2 G ဘဲလုပ္ရမွာေပါ့။
အခုေတာ့ စီးပြားေရးသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕အိတ္ကပ္ထဲေရာက္ၿပီး
ႏုိင္ငံ့မ်က္ႏွာမၾကည့္ဘဲ၊ ဘယ္သူ႔ အတြက္ ၾကည့္ေနတာလဲ။ “သူလား၊ ငါလား” ေပါ့ဗ်ာ။ MIC Approval နဲ႔ လုပ္ေနတာေတြ ေဘးခ်ိတ္၊ MIC နဲ႔ Approve လုပ္ၿပီးမွ အစိုးရကလုပ္ခ်င္သလိုလုပ္ေနတယ္ဆိုရင္ ဘယ္ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံ မႈေတြကလာေတာ့မွာလဲ။ ဒါေတြေကာ မစဥ္းစားဘူးလား။ ႏိုင္ငံနဲ႔လူထုအတြက္ေတာ့ ရင္ေလးစရာဘဲ။
အပိုင္း(၂) ဆက္ေရးပါဦးမည္။
ဆားပုလင္းသာဂိ
မွတ္ခ်က္။ Credit by message ေပးပုိ႔လာသူ ဦး ........................
သတင္းႏွင့္ နည္းပညာ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^
ၾကဳိက္တယ္ဆုိ Like ;)
သေဘာက်တယ္ဆုိရင္ Share ;)
ေျပာခ်င္တာေလးေတြရွိရင္ Comment ;)
^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Post a Comment
Blogger Facebook DisqusComment ေပးရန္ ညာဘက္ေထာင့္မွ Blogger or Facebook or Disqus ကုိႏွိပ္ပါ။