Ads (728x90)

ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး 
ေတြးမိသည္မ်ား (အပိုင္း - ၂)
ေက်ာ္၀င္း


၄။ လတ္တေလာျပႆနာမ်ား

ယခုအခါ၊ လူမ်ိဳးစုလက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းအားလံုးနီးပါးႏွင့္ ပဏာမ အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရရွိၿပီးျဖစ္ပါသည္။ သို႔ႏွင့္တိုင္၊ အေရးႀကီးေသာ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာမ်ားကိုမူ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ ‘ကခ်င္လြတ္လပ္ေရးအဖဲြ႕’ (KIO)ႏွင့္မူ၊ အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲ ေရး သေဘာတူညီခ်က္မရေသး႐ံုမွ်မက၊ တုိက္ပဲြမ်ားဆက္လက္ျဖစ္ပြားဆဲရွိေနသည္။

KIO ႏွင့္ အျမန္ဆံုးအပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ရဖို႔လိုသလို၊ KIO အပါအဝင္၊ လူ မ်ဳိးစုလက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းအားလံုးႏွင့္လည္း၊ ေရရွည္တည္တန္႔ခိုင္ျမဲေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ ေဆာက္ႏိုင္ရန္၊ ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖရွာၾကဖို႔ အထူးအေရးႀကီးပါသည္။ ဤေနရာတြင္၊ စာေရးသူလို သာမန္ျပည္သူတစ္ေယာက္အေနႏွင့္ “မည္သို႔ေသာတိုးတက္မႈမ်ားရေနၿပီ”၊  “မည္သို႔ေသာအခက္ အခဲႏွင့္ ျပႆနာမ်ားရွိေနသည္” - စသည္မ်ားကို သိလွသည္မဟုတ္ပါ။ သိခြင့္ရွိသည္လည္းမဟုတ္ ပါ။ ဥာဏ္မီသေလာက္၊ စဥ္းစားရသမွ် ျပႆနာအခ်ဳိ႕ကိုသာ မွန္းဆေဖာ္ျပလိုက္ရပါသည္။

(က) ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္းျပေျမပံု

အစိုးရဘက္မွ၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အဆင့္သံုးဆင့္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု၊ တရား ဝင္ထုတ္ျပန္ေၾကျငာထားၿပီးျဖစ္သည္။

ပထမအဆင့္မွာ၊ လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းအသီးသီးႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ၊ ျပည္နယ္၊ တုိင္းေဒသ ႀကီး အစိုးရၾကား အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရးသေဘာတူညီမႈရဖို႔ျဖစ္သည္။ ဤအဆင့္တြင္၊ ႏွစ္ဘက္အ ျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးကို အေရးႀကီးဆံုးအျဖစ္သေဘာယူသည္။ ဒုတိယအဆင့္မွာ လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းအသီးသီးႏွင့္ ျပည္ေတာင္စုအစိုးရ (ဗဟိုအစိုးရ) ၾကား၊ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ ေသာ ညိွႏိႈင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ားေဆာင္ရြက္ဖို႔ ျဖစ္သည္။ ဤအဆင့္တြင္ လူမႈစီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရး ႏွင့္၊ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာမ်ားအပါအဝင္၊ အျခားဆက္စပ္ေနေသာ၊ ျပႆနာရပ္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ေျဖ ရွင္းၾကမည္ျဖစ္သည္။ တတိယအဆင့္တြင္ လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းအားလံုးမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ႏွင့္ အျခားေသာ ‘အက်ဳိးရွင္မ်ား’ (Stakeholder) စုစည္းၿပီး၊ ေရရွည္တည္တ့ံခိုင္ျမဲမည့္ ႏုိင္ငံေရး သဘာတူညီခ်က္တရပ္၊ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ရန္ ေဆြးေႏြးညိွႏိႈင္းၾကဖို႔ျဖစ္သည္။ ဤအဆင့္တြင္ လိုအပ္ပါ က၊ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးအထိပါ၊ ေဆြးေႏြးညိွႏႈိင္းၾကဖို႔ရွိပါသည္

အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရး သေဘာတူညီမႈရရွိၿပီး၊ လူမ်ိဳးစုလက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လ်င္၊ ေရဘူယ်အားျဖင့္ ပထမအဆင့္ကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး၊ ဒုတိယအဆင့္ကို စတင္ေနၿပီဟု နားလည္ရပါသည္။ KIO ႏွင့္မူ၊ အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရးသေဘာတူညီမႈ မရေသးသည့္တိုင္၊ ဗဟိုအစိုး ရအဖဲြ႕ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ပါ၊ တိုက္ရိုက္ေဆြးေႏြးညိွႏိႈင္းေနၿပီျဖစ္၍၊ ပထမႏွင့္ဒုတိယအဆင့္ကို တစ္ၿပိဳင္နက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္သေဘာဟု ယူေသာ္ရမည္ထင္ပါသည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ ဘာ့ေၾကာင့္ ရလဒ္ေကာင္းမ်ားထြက္မလာဘဲ၊ စစ္ေရးအရွိန္ျမင့္လာရသည္ကိုမူ စဥ္းစားစရာျဖစ္ေန ေတာ့သည္။ KIO တြင္၊ ၎တို႔ကိုယ္ပိုင္၊ သီးျခားလမး္ျပေျမပံုရွိေနသေလာ။ အကယ္၍ ရွိခဲ့လ်င္၊ ပြင့္ ပြင့္လင္းလင္းေဖာ္ထုတ္ေဆြးေႏြးၾကဖို႔လိုမည္ထင္သည္။ တတိယအဆင့္ေဆြးေႏြးပဲြတြင္၊ KIO အပါအဝင္၊ လူမ်ိဳးစု လက္နက္ကိုင္ အားလံုးစံုစံုညီညီတက္ေရာက္ႏုိင္ဖို႔ အထူးအေရးႀကီးေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

(ခ) မူပိုင္းဆိုင္ရာျပႆနာ
(ေပါင္းစည္းေရး/ခဲြထြက္ေရး)

တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားအေရး၏ မူပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ အေရးႀကီးဆံုးျဖစ္ဖြယ္ရွိသည္မွာ၊ ‘ျပည္ ေတာင္စုႀကီးအျဖစ္၊ ဥမကဲြသိုက္မပ်က္ေပါင္းစည္းေနထိုင္ၾကမည္ေလာ’ သို႔မဟုတ္ “လြတ္လပ္ ေသာႏိုင္ငံမ်ားအျဖစ္ သီးျခားရပ္တည္ၾကမည္ေလာ” ဆိုေသာ ကိစၥတြင္ရွိလိမ့္မည္ဟု သေဘာရပါ သည္။ ၁၉၆၃ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမႈမ်ားတြင္၊ လူမ်ိဳးစုလက္နက္ကိုင္အင္အားစု မ်ားႏွင့္ သေဘာတူညီခ်က္ မရခဲ့သည္မွာ၊ ဤျပႆနာအေပၚအေျဖမရွာႏုိင္ေသာေၾကာင့္ဟု ထင္ သည္။ ယခုအခါ၊ လူမ်ဳိးစုလက္နက္ကိုင္အင္အားစုတိုင္းက၊ ‘ခဲြထြက္ေရး’ ကိုစြန္႔လႊတ္ခဲ့ၾကၿပီျဖစ္ရာ၊ ျပႆနာ၏အေျဖကို ရရွိၿပီးျဖစ္သည္ဟု ယူဆရပါသည္။ ဆုိရလ်င္ မူပိုင္းဆိုင္ရာျပႆနာ၏ ေသာ့ ခ်က္အက်ဆံုးကိစၥကို ေက်ာ္လႊားႏုိင္ခဲ့ၿပီျဖစ္၍၊ ရရွိၿပီး၊ ေပါင္းစည္းေရးစိတ္ဓာတ္ (တစ္နည္း- ပင္လံု စိတ္ဓာတ္) ျဖင့္ က်န္ျပႆနာမ်ားကို ညိွႏႈိင္းအေျဖရွာႏုိင္လိမ့္မည္စု ေမွ်ာ္လင့္ရပါသည္။ (ဤအပိုင္း ကို- ေရွ႕အခန္း- ထင္ျမင္ခ်က္မ်ားမွ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးပါမည္။)

(ဂ) လက္နက္ကိုင္တပ္ကိစၥ
(စစ္ေဘာင္သြင္းျခင္း/စစ္ေဘာင္ေလွ်ာ့ျခင္း)

စစ္ျဖစ္ၿပီဆုိလ်င္ ႏိုင္ငံေရးကိုစစ္ေဘာင္သြင္းၾကရသည္မွာ ဓမၼတာပင္ျဖစ္ပါသည္။  (militarization of politics) ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း၊ ျပည္တြင္းစစ္ကို အေၾကာင္းခံၿပီး၊ ဤအတိုင္းပင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ႏုိင္ငံေရးေခတ္တစ္ေခတ္ပင္ဆံုးခန္းတုိင္ခဲ့ၿပီး၊ တပ္မေတာ္ကိုယ္တိုင္က၊ ႏုိင္ငံေရးကို တာဝန္ယူသည္အထိျဖစ္ခဲ့ရသည္။ အလားတူ၊ လူမ်ိဳးစုႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားမွာလည္း၊ စစ္အသြင္ေဆာင္ ၍၊ စစ္ေဘာင္သြင္းလိုက္ရပါသည္။

ယခုၿငိမ္းခ်မး္ေရး၊ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေတာ့မည္ဆိုေသာအခါ၊ ဆုိခဲ့ပါ စစ္ေဘာင္သြင္းထား သည့္ အေနအထားးမွ ျပန္ေျဖေလ်ာ့ဖို႔လိုလာသည္။ ႏုိင္ငံေရးမွ စစ္ေဘာင္ျပန္ေလွ်ာ့ဖို႔ျဖစ္ပါသည္။ (Demilitarization of politics) တည့္တည့္ဆိုရလွ်င္၊ လူမ်ဳိးစုလက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားကို၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းဖို႔ျဖစ္သည္။ ဤကိစၥမွာ၊ မူပိုင္းဆိုင္ရာျပႆနာမဟုတ္သည့္ တုိင္၊ ‘မူ’ ႏွင့္နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္းဆက္စပ္ေနေသာျပႆနာျဖစ္ေလရာ၊ ဂ႐ုဓမၼထား၍ ေျဖရွင္းဖို႕လိုပါ သည္။
ယခုေလာေလာဆယ္တြင္၊ ဤျပႆနာႏွင့္ ပတ္သက္လ်င္၊ လိပ္ခဲတည္းလည္း အေျခအေန အ ခ်ိဳ႕ကို၊ မေက်ာ္လႊားႏိုင္ျဖစ္ေနဆဲဟုထင္သည္။ အစိုးရဘက္မွ၊ ‘ႏုိင္ငံတစ္ခုတြင္ တပ္မေတာ္တစ္ခု သာရွိရမည္’ ဟု ရပ္တည္ထားရာ၊ သဘာဝက်ေသာ ရပ္ခံမႈဟု ဆိုရပါလိမ့္မည္။ လူမ်ဳိးစုအဖဲြ႕အစည္း မ်ားဘက္မွလည္း၊ ၎တို႔၏ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖဲြ႕မ်ားကို စြန္႕လႊတ္ဖို႔၊ သို႔မဟုတ္ တစ္ခုတည္းေသာ စစ္ဦးစီးမႈေအာက္တြင္ ထည့္သြင္းဖုိ႔ ဝန္ေလးေနၾကသည္မွာ၊ သူ႕ဟာႏွင့္သူသဘာဝက်သည္ဟု ဆို ရမည္သာျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ လက္နက္ကိုင္ခဲ့ၾကေသာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားအေနႏွင့္၊ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အဝမရေသးခင္၊ လက္နက္စြန္႕လိုက္လ်င္ - ၎တို႔ဆက္လက္ရပ္တည္ရွင္သန္ႏိုင္ ပါ့မလား- စိုးရိမ္မကင္းေတြးမိၾကမည္သည္ျဖစ္ပါသည္။

အကယ္၍သာ၊ ႏိုင္ငံေရးအရ၊ မူပိုင္းဆိုင္ရာျပႆနာမ်ားကိုေျဖရွင္းႏုိင္လ်င္မူ၊ ယခုထက္ ယံုၾကည္ မႈပိုမိုခိုင္မာလာႏုိင္စရာရွိပါလိမ့္မည္။ သည္ေတာ့မွ၊ ဆိုခဲ့ပါ ျပႆနာကို ဆက္လက္ ညိွႏႈိင္းအေျဖရွာ ၾကလ်င္ ပို၍ အဆင္ေျပလြယ္ကူေလမည္လား စဥ္းစားမိသည္။ သို႔အတြက္၊ လက္နက္ကိုင္တပ္ကိစၥ ႏွင့္ မူပိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးကိစၥမ်ားကို ခဲြမစဥ္းစားဘဲ၊ ခ်ိတ္ဆက္စဥ္းစားၾက လ်င္ လိပ္ခဲတည္းလည္း အေျခအေန အခ်ိဳ႕ကိုေက်ာ္လႊားႏုိင္လိမ့္မည္ဟုသေဘာရ သည္။
ဤေနရာတြင္ေထာက္ကြက္ တစ္ခုရွိလာႏိုင္သည္မွာ၊ အစိုးရ အေနႏွင့္ေရာ၊ Demilitarize လုပ္ဖုိ႔ မလိုပါသေဘာဆုိေသာ ပုစၥာျဖစ္သည္။ သီအုိရီသေဘာအရဆုိလ်င္ ‘လိုသည္’ ဟုေျဖရပါလိမ့္ မည္။ လက္ေတြ႕သေဘာအရဆိုလ်င္၊ ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖြယ္ရာမ်ားစြာရွိေနပါသည္။ လက္ရွိဒီမိုက ေရစီအေျပာင္းအလဲျဖစ္စဥ္သည္ပင္၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးကို စစ္ေဘာင္ေလွ်ာ့ခ်လိုက္သည့္သေဘာ ျဖစ္ရာ၊ ဤျဖစ္စဥ္ႀကီးကို တပ္မေတာ္ကိုယ္တိုင္က နားလည္မႈရွိရွိ ေထာက္ခံအားေပးဖုိ႔လိုပါသည္။ ဤသို႔ ေထာက္ခံအားေပးေနသေရြ႕ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးမွာ Demilitarization ျဖစ္စဥ္ထဲ ေရာက္ေနၿပီဟု ယူဆႏုိင္စရာရွိပါသည္။

(ဃ) အပစ္အခတ္ရပ္္ဆဲေရး/ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရး

တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္၊ စစ္မက္ယွဥ္ၿပိဳင္တုိက္ခိုက္ၾကသည္မွာ၊ ယံုၾကည္မႈၿပိဳကဲြျခင္း၏ အဆံုး စြန္လကၡဏာပင္ျဖစ္သည္။ စစ္ပဲြျဖင့္ ယံုၾကည္မႈျပန္လည္တည္ေဆာက္ႏိုင္သည္မ်ိဳး- သမိုင္းတြင္၊ တစ္ခါမွ မရွိခဲ့ဖူးပါ။ ယံုၾကည္မႈျပန္လည္တည္ေဆာက္ႏုိင္ဖို႔ဆိုလ်င္၊ စစ္ပဲြေတြရပ္ဖုိ႔လိုပါသည္။ အနိမ့္ ဆံုးအားျဖင့္ အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲၾကဖို႔လိုပါသည္။ တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္သံသယမ်ားရွိေနၾကသည့္ အေျခအေနတြင္၊ အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရး သေဘာတူညီမႈရဖို႔ ခက္ခဲႏုိင္သည္ကို သေဘာေပါက္ပါ သည္။ သို႔တေစ ဆက္လက္တိုက္ခိုက္ေနၾကမည္ဆိုလ်င္္ ရွိၿပီးသံသယေတြ ေလွ်ာ့ပါးမသြားရံုမွ်မက၊ ပို၍သာ ဆိုးဝါးလာဖို႔မ်ားပါသည္။ အပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရးမွာ၊ မူပိုင္းဆုိင္ရာ ျပႆနာမဟုတ္ဘဲ၊ နည္း နာကိစၥသာျဖစ္ေလရာ၊ သိပ္တင္းခံမေနၾကဖို႔ အင္အားစု အသီးသီးကို ေမတၱာရပ္ခံလိုပါသည္။


၅။ ထင္ျမင္ခ်က္အခ်ဳိ႕

ေရွ႕ပိုင္းတြင္ဆိုခဲ့ၿပီးသည့္အတိုင္း၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားအေရးနွင့္ပတ္သက္လ်င္ သေဘာတ ရားေရးအ႐ႈပ္အေထြးမ်ားရွိသလို၊ စကားလံုးတေစၧေျခာက္မႈမ်ားလည္းရွိေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ဆို လ်င္၊ ဘာလုပ္ၾကမည္နည္း။ ေရရွည္တည္တန္႔ခိုင္ျမဲမည့္ ျပည္ထာင္စုႀကီးျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ဘယ္ လိုစနစ္၊ ဘယ္လို ပံုသ႑န္ျဖင့္စုစည္းၾကမည္နည္း။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းဝန္ခံရလ်င္၊ အဆိုပါေမးခြန္းအ တြက္၊ စာေရးသူတြင္၊ တိတိပပအေျဖရွိသည္မဟုတ္ပါ။ အစိုးရေရာ၊ လူမ်ဳိးစုအဖဲြ႕အစည္းအသီးသီး ရွိေပၚလစီမိတ္ကာမ်ားထည့္သြင္းစဥ္းစားႏုိင္ေစရန္၊ စာေရးသူဖတ္ဖူးေသာ အယူအဆတစ္ခုကိုသာ တင္ျပလိုပါသည္။ ေခတ္ၿပိဳင္ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ‘လာရီဒိုင္းမြန္း’ ၏ အယူအဆျဖစ္ပါသည္။ ဤအယူအဆမွာလည္း- ျမန္မာျပည္အတြက္၊ တစ္ခုတည္းေသာ အေျဖမွန္ဟု ဆုလိုသည္မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာ့ပကတိအရွိႏွင့္ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးဖို႔ျဖစ္ႏုိင္၊ မျဖစ္ႏိုင္ စဥ္းစားၾကဖို႔တင္ျပရျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ အဆိုပါ အယူအဆကို၊ ျမန္မာ့ပကတိအရွိႏွင့္ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးေတာ့မည္ဆိုလ်င္ အေသး စိတ္ညိႇႏိႈင္း အေျဖရွာၾကရမည့္ ‘အာဂ်င္ဒါ’ မ်ားလည္း မလဲြမေသြရွိပါလိမ့္ဦးမည္။ ဤ အာဂ်င္ဒါ- မ်ား ကိုလည္း စာေရးသူဥာဏ္မီသမွ်တင္ျပအပ္ပါသည္။ ဆိုခဲ့ပါအတုိင္းညိႇႏိႈင္းအေျဖရွာၾကရာတြင္၊ ပါဝင္ ပတ္သက္သူတိုင္း၊ ထားရွိသင့္သည္ဟု၊ စာေရးသူျမင္ေသာ၊ သေဘာထားမ်ားကိုလည္း ေဖာ္ျပလိုက္ ပါသည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရလ်င္- ‘စာေရးသူ၏ထင္ျမင္ခ်က္အခ်ဳိ႕’ ဆိုပါစို႔ … ။

(က) လာရီဒိုင္းမြန္း၏အဆို
(Nation State/State Nation)

စတင္းဖို႔(ဒ္) တကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡလာရီဒိုင္းမြန္းက၊ ျမန္မာႏိုင္ငံလို၊ လူမ်ိဳးစု တစ္ရာေက်ာ္ မွီတင္းေနထိုင္ၾကေသာ၊ တိုင္းျပည္မ်ဳိးအတြက္၊ သမားရိုးက် Nation State ဆိုသည္ထက္၊ State Nation ပံုစံစုဖဲြ႕မႈမ်ဳိးက၊ ပို၍ေရရွည္တည္တန္႔ခိုင္ျမဲစရာရွိသည္ဟု အဆုိျပဳပါသည္။ (The Need for a Political Pact- by Larry Diamond, Journal of Democracy Volume 23.2012)

Nation State ကို ‘အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံ’ ဟူ၍ ဘာသာျပန္ရွိၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ေရဘူယ်အားျဖင့္ အမ်ိဳး သားတစ္ခု၊ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးက ဦးေဆာင္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ပံုသ႑န္ပင္ျဖစ္သည္။ State Nation ကား ဤသို႔မဟုတ္။ တစ္ခုမကေသာ အမ်ဳိးသားမ်ား၊ တစ္နည္းလူမ်ဳိးေပါင္းစံုျဖင့္ စုဖဲြ႕ထားေသာ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ပံုသ႑န္ျဖစ္သည္။ လာရီဒုိင္းမြန္း၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို အရင္းအတိုင္းေဖာ္ျပရလ်င္ “a state made up of many nationality groups in which the central state nonetheless still manages to engender strong identification and loyalty from (its) citizens”

ဤစာပိုဒ္ကိုပင္၊ အတတ္ႏိုင္ဆံုး- အတိအက်ဘာသာျပန္ဆိုေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။ “တစ္မ်ဳိးမက ေသာ၊ လူမ်ဳိးစုအုပ္စုမ်ားစြာျဖင့္၊ စုဖဲြ႕ထားေသာ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔တေစ၊ ႏုိင္ငံသား အားလံုး (လူမ်ဳိးစုအားလံုး) ၏သစၥာခံမႈႏွင့္ ခိုင္မာေသာ ကိုယ္စားျပဳမႈကို ဖန္တီးႏုိင္ရန္ ဗဟိုအစုိးရ ကပင္ စီမံခန္႔ခဲြရမည္ျဖစ္ေပသည္။”

အဆိုပါ State Nation စုဖဲြ႕မႈတြင္၊ လူမ်ဳိးတစ္ခုတည္း၏ အမွတ္အသားသရုပ္ (single identity) ျဖင့္သြားလို႔မျဖစ္။ လူမ်ဳိးစုအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳမည့္ ‘ဗဟုသေဘာေဆာင္သည့္တိုင္၊ သဟဇာတမွ် သည့္ အမွတ္အသားသရုပ္မ်ား’ (multiple but complementary identities) ကို သိမွတ္လက္ခံရ မည္ဟု ဆိုသည္။ ဗဟိုအစိုးရတစ္ခုတည္းက၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရမည္မဟုတ္ဘဲ၊ အေရးႀကီးသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အခ်ဳိ႕ကို ဗဟိုမွ ေဒသသို႔ခဲြေဝေပးဖို႔လိုလိမ့္မည္။ (devolution of power) ဟုလည္း ဆိုပါသည္။ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္- ေဒသအာဏာပိုင္မ်ားအေနႏွင့္လည္း ‘ခဲြထြက္ေရး’ ဆိုသည္ကိုရာသက္ပန္စြန္႔လႊတ္ဖို႕လိုလိမ့္မည္ဟု ဖြင့္ဆိုရွင္းျပပါသည္။

စာေရးသူနားလည္သေလာက္ဆိုရလ်င္၊ ပါေမာကၡလာရီ၏ State Nation ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ၊ ဆိုဗီ ယက္ပံုစံ ‘ခဲြထြက္ေရးအပါအဝင္ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္’ ႏွင့္မတူပါ။ သို႔တေစ ခဲြထြက္ေရးမွအပျဖစ္ေသာ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္သေဘာမ်ားကားပါရွိၿပီးျဖစ္သည္။ သို႔တိုင္ေအာင္ ပါေမာကၡလာရီက သူ၏ ဖြင့္ဆို ခ်က္တြင္ ‘ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္’ (self-determination) ဆိုေသာ ေဝါဟာရကိုမူမသံုး။ ‘ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ ေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္’ (more autonomy) ဟူ၍သာသံုးသည္။ သို႔အတြက္ တရုတ္ပံုစံကညႊန္း ေသာ ‘ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ထက္၊ ပိုျမင့္သည္ဟု နားလည္ရပါသည္။’ (တရုတ္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ မွာ၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္သေဘာထက္၊ ပုဂၢိဳလ္သေဘာေဆာင္သည္။ ဥပမာ တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီမႀကိဳက္ ေသာ၊ ဒလိုင္းလားမားကိုပယ္၍၊ သူတို႔လိုလားေသာ ပန္ခ်င္လားမားကိုသာ ခြင့္ျပဳသလိုမ်ိဳး။) တစ္ ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ အေမရိကန္ပံုစံလို၊ Bill of rights တစ္ခုတည္းနွင့္ဆဲြစုထားသည္လည္း မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာ့ ေရ-ေျမ ႏွင့္ ပိုနီးေလမည္လား စဥ္းစားမိသည္။ ထို႕ထက္- ယူနီယံ၊ ဖက္ဒရယ္ ပညတ္မ်ားကို ေရွ႕တင္မထား၍၊ စကားလံုတေစၧမ်ားကိုလည္း၊ ေရွာင္ႏုိင္စရာရွိလိမ့္မည္ထင္သည္။

(ခ) အာဂ်င္ဒါမ်ား
(ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ဇယား ၁၊၂၊ ၃)

လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကရမည့္ အပိုင္းတြင္မူ အေသးစိတ္ညွိႏိႈင္းအေျဖရွာစရာမ်ား၊ မနည္းမေနာရွိပါလိမ့္မည္။ ဤေနရာတြင္၊ ဗဟိုအစိုးရ (ျပည္ေတာင္စုအစိုးရ) ႏွင့္ေဒသအစိုးရ (တိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္အစိုးရ) တို႔ၾကား၊ မည္သို႔မည္ပံု လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ခဲြေဝသတ္မွတ္ၾကမည္ဆို ေသာ ျပႆနာမွာ ေသာ့ခ်က္အက်ဆံုးျဖစ္ဖြယ္ ရွိပါသည္။ ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္လ်င္၊ လက္ရွိ၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ဇယား ၁၊ ၂၊ ႏွင့္ ၃ တို႔တြင္ တရားဝင္ ေဖာ္ျပၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္ပင္ အစိုးရ၏ ရပ္တည္ခ်က္ဟု ယူဆရပါသည္။ တစ္နည္း၊ ေပးထားခ်က္ဟု နားလည္ရပါ သည္။ အဆိုပါေပးထားခ်က္မ်ား (ဇယား ၁၊ ၂၊ ၃ - ပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား) ကိုအေျခခံၿပီး၊ လူမ်ိဳးစုမ်ား၏ လိုလားခ်က္မ်ားကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းထုတ္ေဖာ္ေဆြးေႏြးၾကလ်င္၊ ႏွစ္ဘက္လက္ခံႏိုင္မည့္ ‘ၾကားအ ေျဖ’ တစ္ခု ရလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရပါသည္။

ဤသို႔ေဆြးေႏြးၾကရာတြင္ ေရဘူယ်အားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈစသျဖင့္ ဘက္ ေပါင္းစံု အာဂ်င္ဒါမ်ား ရွိပါလိမ့္မည္။ စာေရးသူစဥ္းစားမိသေလာက္ဆိုရလ်င္ လူမ်ိဳးစုလက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕အစည္းအားလံုးက ခဲြထြက္ေရးကို စြန္႔လႊတ္ၿပီးျဖစ္၍၊ ႏုိင္ငံေရးအာဂ်င္ဒါတြင္ တင္းတင္းမာမာ ျဖစ္စရာမရွိလွဟု ထင္ပါသည္။ ယဥ္ေက်းမႈအာဂ်င္ဒါမွာလည္း၊ အနည္းငယ္မွ် သေဘာထားႀကီးရံုႏွင့္ အေျဖရႏိုင္စရာရွိလိမ့္မည္ဟု သေဘာရပါသည္။ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ညိွႏိႈင္း ေဆြးေႏြးၾကရမည္မွာ၊ စီးပြားေရးအာဂ်င္ဒါတြင္ရွိလိမ့္မည္ထင္သည္။ အထူးသျဖင့္ ‘အရင္းအျမစ္မ်ား ခဲြေဝသံုးစဲြမႈ’ (Resource allocation) ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သဘာဝသယံဇာတအရင္းအျမစ္အ မ်ားစုမွာ၊ လူမ်ဳိးစုမ်ား အမ်ားဆံုးေနထိုင္ရာနယ္စပ္ေဒသမ်ားတြင္ တည္ရွိေနရာ၊ ဤကိစၥေျပလည္ ေအာင္ မေျဖရွင္းႏိုင္လ်င္ ေရရွည္ခံမည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္ဖို႔လြယ္မည္မထင္ပါ။ ေခတ္ၿပိဳင္ပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ၊ ‘ေပါ(လ)ကိုလီယာ’ ၏ “အရင္းအျမစ္ခဲြေဝသံုးစဲြမႈ ျပႆနာေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစစ္မ်ား ျဖစ္တတ္သလို၊ ရွိၿပီးျပည္တြင္းစစ္မ်ားကိုလညး္ တာရွည္ေစတတ္သည္” ဆိုေသာ သတိေပးခ်က္ကို အေလးအနက္စဥ္းစားၾကဖုိ႔ျဖစ္ပါသည္။

ဤေနရာတြင္၊ အထူးသတိခ်ပ္ၾကေစခ်င္သည္မွာ၊ ‘အႏၲရာယ္အစြန္းမ်ားကို၊ သတိႀကီးႀကီးျဖင့္ ေရွာင္ႏုိင္ၾကဖို႔ျဖစ္ပါသည္။’ အထက္တစ္ေနရာတြင္၊ ဆိုခဲ့ၿပီးသည့္အတိုင္း၊ ဗဟိုအစိုးရလုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အလြန္အကၽြံ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာတင္းလိုက္လ်င္ တစ္ျပည္ေတာင္စနစ္ ျဖစ္သြားႏုိင္ပါသည္။ အလားတူ၊ ေဒသအစိုးရလုပ္ပိုင္ခြင့္လိုအပ္သည္ထက္မ်ားသြားပါကလည္း၊ ဖက္ဒေရးရွင္းကိုေက်ာ္၍ ကြန္ဖက္ ဒေရးရွင္းသို႔ ဦးတည္သြားႏုိင္သည္ကို အထူးဂ႐ုဓမၼထားၾကဖို႕ျဖစ္သည္။ အင္အားစုအားလံုးလက္ခံ ၿပီးျဖစ္ေသာ၊ ဘံုတူညီခ်က္ (ပင္လံုစိတ္ဓာတ္) ျဖင့္ အဆိုပါအစြန္းႏွစ္ဘက္ကို ေရွာင္ႏုိင္မွသာ၊ အမ်ား ညီ ၾကားအေျဖ တစ္ခု ထြက္ေပၚႏိုင္စရာရွိပါသည္။

(ဂ) သေဘာထားမ်ား
 (စာေရးသူ၏အတၱေနာမတိ)

၁။ ‘စစ္ပဲြသည္အေျဖမဟုတ္’ ဆိုသည္ကို၊ အင္အားစုအားလံုး နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္းခံယူထားေစလိုသည္။ ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို သာမက၊ တုိင္းျပည္၏ ကံၾကမၼာကိုပါ၊ စေတးခဲ့ရသည္မွာ၊ သမိုင္းသက္ေသပင္ျဖစ္သည္။ သို႔အတြက္၊ မည္သို႔ေသာ အခက္အခဲႏွင့္ မေျပလည္မႈမ်ားၾကံဳရသည္ျဖစ္ေစ၊ စစ္ပဲြျဖင့္ေျဖရွင္းသည့္နည္းကို၊ အၿပီးအျပတ္စြန္႔လႊတ္ၾကေစခ်င္သည္။

၂။ ျပည္တြင္းစစ္-ဆုိသည္မွာ၊ ညီအကိုခ်င္းစစ္ခင္းၾကရသည္ျဖစ္ရာ၊ အ႐ံႈးအႏိုင္ေပၚေစေသာ၊ ‘အၾကြင္းသုညဂိမ္း’ (Zero-sum-game) မ်ိဳး မျဖစ္သင့္ပါ။ မည္သည့္ဘက္က ႐ံႈးသည္ျဖစ္ေစ၊ တုိင္းရင္းသားအားလံုး၏အ႐ံႈး၊ တုိင္းျပည္၏အ႐ံႈးပင္ျဖစ္သည္။ သို႔အတြက္၊ ‘အၾကြင္းသုည မဟုတ္ သည့္ဂိမ္း’ (Non-zero-sum-game) ပို၍တိတိက်က်ဆိုရလ်င္- ‘ႏွစ္ဘက္လံုးအႏိုင္ရေစမည့္ေျဖရွင္း နည္း’ (win-win solution) ျဖစ္ဖို႔လိုပါသည္။

ဤသို႔ျဖစ္ဖို႔ဆုိလ်င္ ဘက္အသီးသီးအေနႏွင့္၊ မိမိတို႔ႏွစ္သက္ရာ “ေမွ်ာ္လင့္တန္ဖိုးမ်ား” (expected values) ကို အေသကိုင္ထား၍ မျဖစ္ပါ။ “လက္ရွိအေျခအေနထက္ပိုေကာင္း” (better- off) လ်င္ပင္ မဆိုးလွဟု ႏွလံုးသြင္းၿပီး၊ အျပန္အလွန္ အေပးအယူလုပ္ကာ၊ ‘ၾကားအေျဖ’ (compromise) တစ္ခုရွာၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤသေဘာထားမ်ိဳး၊ အင္အားစုတိုင္းတြင္ ရွိေစခ်င္ ပါသည္။

၃။ သေဘာကဲြလဲြမႈတစ္ခုခုကို၊ ညိွႏိႈင္းအေျဖရွာၾကရာတြင္၊ တစ္ႀကိမ္ႏွင့္မရလ်င္၊ အႀကိမ္ႀကိမ္အထပ္ ထပ္ေဆြးေႏြးၾကမည္ဆိုေသာ၊ သေဘာထားမ်ဳိး၊ အာလံုးတြင္ရွိေစခ်င္သည္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ညိွႏိႈင္း သည့္တိုင္၊ အေျဖမရပါက၊ ကဲြလဲြခ်က္အတိုင္းအသာထားၿပီး၊ ရရွိၿပီး ‘ဘံုတူညီခ်က္မ်ား’ (common ground)  ကိုပူးတဲြအေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကရင္း အျပန္အလွန္ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ၾကရပါလိမ့္ မည္။ ပိုမိုအားေကာင္းေသာယံုၾကည္မႈျဖင့္၊ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ေဆြးေႏြးၾကလ်င္၊ ႏွစ္ဘက္အျမင္ ပိုနီးလာႏုိင္စရာရွိပါလိမ့္မည္။ ဤသေဘာထားျဖင့္၊ အင္အားစု အားလံုး ေဆြးေႏြးပဲြစားပဲြဝိုင္းတြင္၊ ေျခၿမဲလက္ၿမဲရွိေစခ်င္သည္။

စာေရးသူအေနႏွင့္ အမ်ားႀကီး မေတာင္းဆိုပါ။ ဆိုခဲ့ပါ သေဘာထားသံုးရပ္ကိုေတာ့၊ ေခါင္း ေဆာင္အားလံုးတြင္ ရွိေစခ်င္သည္။ စာေရးသူ၏ အတၱေနာမတိ သက္သက္ျဖစ္ပါသည္။

  • ပန္ၾကားခ်က္

ယခုစာစုကို၊ ေမတၱာရပ္ခံပန္ၾကားခ်က္ျဖင့္ နိဂံုခ်ဳပ္ပါမည္။

စာေရးသူ၏ အသက္ ၆၁ ႏွစ္ျပည့္ပါေတာ့မည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံလူ႕သက္တမ္းအရဆိုလ်င္၊ သိပ္ၾကာ ၾကာေနရေတာ့မည္မထင္ပါ။ စာေရးသူတို႔ ႏုိင္ငံကို၊ ဒုကၡပင္လယ္ေဝေစခဲ့ေသာ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီးဆို လ်င္၊ စာေရးသူထက္ပင္၊ အသက္ႀကီးပါေသးသည္။ စာေရးသူမေမြးခင္ကတည္းက ေလာင္ၿမိဳက္ေန ခဲ့ေသာ ျပည္တြင္းစစ္မီးကို၊ စာေရးသူသက္တမ္းအတြင္း အၿပီးအျပတ္ၿငိမ္းေစခ်င္ပါၿပီ။ ဤသည္မွာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း၏ ဆႏၵမဟုတ္ပါ။ စာေရးသူတို႔ မ်ဳိးဆက္တစ္ခုလံုး၏ တစ္သက္တာအိပ္ မက္ျဖစ္ပါသည္။ ေနာင္အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္မ်ားအတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္လည္းျဖစ္ပါသည္။

ဤအိပ္မက္ႏွင့္ဤေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးၾကပါ- ဟု၊ အင္အား စုအသီးသီးမွ၊ ေခါင္းေဆာင္အားလံုးကို ေမတၱာရပ္ခံပန္ၾကားအပ္ပါသည္။


ေက်ာ္၀င္း
၁၁၊ ဇန္နဝါရီ ၂၀၁၃

Post a Comment

Blogger Disqus

Comment ေပးရန္ ညာဘက္ေထာင့္မွ Blogger or Facebook or Disqus ကုိႏွိပ္ပါ။

Voted This Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...