Ads (728x90)


ငရမန္
-------
ဒီ နာမည္ဟာ မြန္အမ်ိဳးသား တစ္ဦးရဲ႕ နာမည္သာ ျဖစ္တယ္လို႔ ခပ္ရွင္းရွင္းပဲ
ေျပာရပါမယ္ ။ ( ရမန္ = ရာမန္ည = ရာမည ) မြန္တို႔ ႒ာနီကို ဤသို႔ ေခၚဆို
ပါေၾကာင္း ေက်ာက္စာ အေထာက္အထားမ်ားအရ သိရပါတယ္ ။ (ပုဂံမွာေရး
ထိုးထားတဲ့ ထိလိုင္ မင္း၏ ေရႊစည္းခုံ ေက်ာက္စာ မွာ မြန္သူပုန္ ထ သည့္ အ
ေၾကာင္းကို အရိပ္အမြက္သာ ေရးထိုးထားပါတယ္။

ဦးကုလား ရာဇဝင္ ၊ တြင္းသင္း ရာဇဝင္ တို႔တြင္ "ငရမန္" ဟုသာ ေဖာ္ျပထား
ၿပီး မွန္နန္း မွာေတာ့ ငရမန္ " ကန္း" လို႔ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

မွန္နန္းမဟာ ရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး လာ အရ -

" ငရမန္ ကန္း မူကား ေနာက္လွ်င္ ျမင္းကပါ အရပ္တြင္ မခံဝံ့ ၍ နဝရတ္ ေရႊ
ေဖာင္ နွင့္ စုန္ေျပးေလ၏ ။ စုန္ေျပးေၾကာင္း က်န္စစ္သား သိေတာ္မူလွ်င္ --

" မုဆိုးငစဥ့္ " ကို လုိက္၍ လုပ္ႀကံေစ၏ ။ မုဆိုးငစဥ့္ လည္း ရြာသာ ေအာက္
တြင္ မီ၍ ေရသဖန္းပင္ ထက္သို႔ တက္ၿပီး ေသာ္ သာယာလွ စြာေသာ ငွက္၏
အသံကဲ့သို႔ ျမည္ေလ၏ ။ ထုိအသံကို ငရမန္ကန္း ၾကားလွ်င္ " ထူးထူးလည္
လည္ သာယာေသာ အသံျဖင့္ ျမည္သည္ကား အဘယ္ ဌက္နည္း " ဟူ၍ --
ေရႊေဖာင္ ပန္းတင္းကို လွစ္ဖြင့္ၾကည့္ေသာ္ မုဆိုးငစဥ့္လည္း အသင့္ေခ်ာင္း၍
ေနရာက ေလးျဖင့္ ငင္၍ ပစ္ေလသည္။ မ်က္စိ အေကာင္း ကိုမွန္၍ " အနိစၥ"
ေရာက္ေလ၏ ။ ထိုအရပ္ကိုလည္း 'ငစဥ့္ကူ' ဟူ၍ ယခုတိုင္ေအာင္ တြင္၏ ။ "

ဤစာပုိဒ္တြင္ ငရမန္ သည္ နဂိုကတည္းက မ်က္လုံးတစ္ဖက္ ကန္းေနသည္
ကို သိရပါတယ္။ ထို႔ေၾကာင့္ မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္မွ မူလ ငရမန္ ကိုသရုပ္ေပၚ
ေစေအာင္ (ကန္း) ဆိုသည့္ ဂုဏ္ပုဒ္တပ္ ေပးထားတယ္လို႔ မွတ္ယူရပါမယ္ ။

ငရမန္ ၏ ဂုဏ္ပုဒ္ မ်က္လုံးတစ္ဖက္ကန္းေနသည့္ " ကန္း " ကို မြတ္ဆလင္
မ်ားေပးေလ့ရွိတဲ့ " Khan , ခံ " ဆိုသည္သို႔ အသံဖလွယ္ လိုက္ပုံက အေတာ္
ေလး ရီစရာေကာင္းပါတယ္ ။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ " ကူဗလိုင္ခန္ "က အာရပ္ ႀကီး
မ်ား ျဖစ္ေနမလား ? ဂ်င္ဂ်စ္ခန္ (ထိုစဥ္ဘာသာမဲ့) က အာရဗ်ီ နာမည္ ေပး
ထားေလေရာ့ သလား ? မြတ္ဆလင္ေတြ အေနာက္မွာ " ခံ " ေပး တတ္ သ
လို မ်ိဳး မဟုတ္ပဲ အမွန္တကယ္ "ငရမန္" ၏ နာမည္ အေနာက္ က အဓိပၸါယ္
က " ကန္း " သာလွ်င္ ျဖစ္ပါတယ္ ။ ေရွ႕တြင္ ထိုေခတ္ နာမည္ ေတြ အရ
" င " ဆိုေသာ အကၡရာေရွ႕မွာ ထားတတ္ေၾကာင္း ေလ့လာၾကည့္နိုင္ပါေသး
တယ္ ။

ထို႔ေၾကာင့္ - ရမန္ = ရာမန္ = ရာမည သည္ " မြန္ " လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။
ငရမန္ = င မြန္ (သို႔) ေမာင္မြန္ (သို႕) ကိုမြန္ သာလွ်င္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္ ။

-----------------------------------------------
ဗ်ဝိ ၊ ဗ်တၱ
-------------
အသံထြက္ ဖလွယ္ျခင္းနဲ႔ ဆင္တူေသာ အသံကို လိုရာဆြဲ ယူ သံုးသြားေသာ
သမိုင္းသစ္ ထြင္သူၾကီးမ်ား အတြက္ နီးစပ္ရာ ေရွးေဟာင္းမြန္ေခါင္းေလာင္း
စာ မ်ားထဲမွ ထိုညီေနာင္ ၏အမည္ နာမနွင့္ ကိုက္ညီေသာ စကားလံုး အခ်ိဳ႕
ေတြ႕မိပါတယ္ ။ သဘာဝက်က်ပင္ ေတြးၾကည့္လွ်င္ မြန္တို႔ ႒ာနီကို သေဘၤာ
ပ်က္ၿပီး ေရာက္လာသူ ကေလးငယ္ နွစ္ဦးကို အလြယ္တကူ အမည္ေပးလွ်င္
မြန္ ဘာသာျဖင့္သာ ေပးလိမ့္ၾကပါလိမ့္မည္ ဟု ထင္မိပါတယ္ ။

ဗ်ဝိ
-----
ေ ဗၠက္ (bket) = သစ္ေစး
ဖ်ဲ (phraoi) = အသြင္ ေဆာင္ေသာ
သစ္ေစး ကဲ႔သို႔ မည္းနက္ ေျပာင္လက္ေသာ ။

ဗ်တၱ
-------
ေ ဗၠက္ (bket) = သစ္ေစး
ဗၵတ္ (padah) = ျပဒါး
(သို႔ေသာ္ ဟိႏၵဴစကား ျဖင့္ ညီ - အစ္ကို ကဲ့သို႔
အဓိပၸါယ္ တစ္မ်ိဳးရွိေၾကာင္း သိရ )
သစ္ေစးကဲ႔သို႔ မည္းနက္ ေျပာင္လက္ေသာ ပံုစံရွိ ၊
( ညီအစ္ကို (သို႔) အတဲြအဖက္)

ျဖစ္နိုင္ေခ်ရွိတာကေတာ့ ဗ်ဝိ ၊ ဗ်တၱ ( သစ္ေစး နွင့္ ျပဒါး ) သို႔ အသြင္
သ႑ာန္ရွိသည္ကို တင္စားေခၚေဝၚျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္ ။

မယ္ဝဏၰ
----------
ဝဏၰ (vanna) ပါဠိ / မြန္ = အဆင္း
ရုပ္ လကၡဏာ ထူးျခားသူ ။

မယ္ဝဏၰ ဆိုတာ ပါဠိ အနက္ကို အဓိပၸါယ္ ျပန္ရရင္ပဲ ရုပ္ရည္ ရူပကာ ထူးျခား
သည့္ အမ်ိဳးသမီး ဟုသာ ျပန္နိုင္ၿပီး မည္သို႔ေၾကာင့္ အႀကီးအကဲ ဟု အဓိပၸါယ္
ရသြားသည္ကို မေတြးတတ္ပါ ။

ဆိုရင္ျဖင့္ ထို ေရွးေဟာင္းမြန္ ေခါင္းေလာင္းစာ မ်ား၏ အဓိပၸါယ္ကိုပဲ အနီးစပ္
ဆုံး အဓိပၸါယ္ ေဖာ္ၾကည့္ရလွ်င္ ဗ်ဝိ ၊ ဗ်တၱ ဆိုတာ သစ္ေစးနွင့္ ျပဒါး ညီေနာင္
ကဲ့သို႔ ရည္ၫႊန္း ေခၚေဝၚျခင္းအားျဖင့္ ထိုညီအစ္ကို နွစ္ေယာက္မွာ အသားအ
ရည္ မည္းနက္ သည့္ အတြက္ အာရပ္က သူေကာင္း မ်ိဳးရိုးနွင့္ ေဆြမ်ိဳး ေတာ္
သည္ဟု အေထာက္အထား မရွိသလို ေကာက္ခ်က္ဆဲြလို႔ မရနိုင္ပါ ။

ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ေနၿပီး အမဲ ၊ ဆိတ္ေတြကို လည္လွီးစားတယ္ဆိုတာျဖင့္
ပိုလို႔ေတာင္ မျဖစ္နိုင္ပါဘူး ။

ေရႊဖ်ဥ္း ညီေနာင္ (တြင္းသင္း ရာဇဝင္မွာေတာ့ ေရႊဖ်င္း ညီေနာင္)
-----------------------------------------------------------------
ျမန္မာ့ ေဝါဟာရ အရ " ဖ်င္း " ဆိုေသာ အသံထြက္နွင့္ ဆင္သည့္ အဓိပၸါယ္မွာ
" သိမ္ဖ်င္း "သည္ ။ " ညံ့ဖ်င္း" သည္ဟု မွတ္ယူ နိုင္ပါေသး ၏ ။ ေရႊ ဟု တင္စား
သည္တြင္ ကိုေရႊအ ၊ မေရႊအ ၊ ေရႊဘုတ္ ၊ ေရႊမိ ၊ ေရႊစာ စသျဖင့္ ၊ ေရႊ ဖ်င္း ႀကီး၊
ေရႊဖ်င္းေလး ဟု ယခင္ ကေခၚခဲ့ၾက သည္ဟုလည္း မွတ္ယူ နိုင္တာပဲ ။ ဥတည္
ဘြားကို ထုံးကြင္းၿပီး ရန္ကုိ ကာကြယ္ေပး တယ္ဆိုေသာ အခ်က္ကလည္း ထိုရာ
ဇဝင္ အရ အေနာ္ရထာမင္းက တရုတ္ျပည္သို႔ စြယ္ေတာ္ပင့္ေဆာင္ရန္ အလို႔ငွာ
စစ္တိုက္ထြက္သည္ ဟူ၏ ။ ေက်းဇူးရွင္ဟု အမည္တပ္လိုက္ေသာ ကုလားေလး
နွစ္ေယာက္က မည္သို႔ ကယ္တင္လိုက္ပါသနည္း။ ရာဇဝင္ထဲတြင္ပင္ ကယ္တင္
ျခင္း ဟု တစ္လုံးတစ္ပါဒ မွ မသုံးနႈန္း ထားပါဘူး ။

ေက်ာ္စည္ အရပ္မွာ ဘုရားတည္တယ္ ။ သူတုိ႔နွစ္ေယာက္အတြက္ အုတ္နွစ္ခ်ပ္
လြတ္ေနတယ္ ။ ဒီေနရာကိုေရာက္မွ မြတ္ဆလင္ ျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသျပဖို႔ အ
တြက္ တမင္ခ်န္ထားခဲ့တယ္ဆိုေတာ့ သူတို႔ နတ္စိမ္းျဖစ္မွာ ကိုပင္ ႀကိဳသိ ေနသ
လုိလိုပင္ ။ ေရွးက အေနာ္ရထာ မင္း တည္သမွ် ဘုရား ေစတီ ေတြမွာ ကတည္း
က မြတ္ဆလင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပၾကလွ်င္ ေစာေစာစီးစီး နတ္စိမ္း ေတာင္ ျဖစ္
နိုင္ၾကပါေသးရဲ႕ ။ မြတ္ဆလင္ေတြရဲ႕ တမလြန္ အယူအဆ အရ ဘုရားတည္ရာ
မွာ အုတ္ေတာ့ မစီနိုင္ဘူး ၊ နတ္ အျဖစ္ေတာ့ အပူေဇာ္ ခံလို႔ ရပါ သတဲ့ လား ?

ဝက္သားမစားရုံနဲ႔ မြတ္ဆလင္လို႔ သတ္မွတ္ရင္ ဒီ ေရႊဖ်င္း ညီေနာင္က တမလြန္
က ဘာမ်ား စားနိုင္ေသးလို႔လဲ ဆိုတာ သိခ်င္မိတယ္။ ဟိႏၵဴေတြ အမ်ားစု လည္း
ဝက္သားကို ေရွာင္ၾကပါတယ္ ။ ျမန္မာေတြ မွာလည္း သားႀကီး ငါးႀကီး မစားတဲ့
သူေတြ အမ်ားႀကီးပါ ။ ဝက္သားစားတဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြ လည္း ေတြ႕ဖူး ေနျပန္
ေတာ့ ဝက္သားစားျခင္း ၊ မစားျခင္းက မြတ္ဆလင္ ျဖစ္တယ္ ၊ မျဖစ္ဘူး ဆိုတာ
တပ္အပ္ ေျပာဆိုဖို႔ ခက္ပါတယ္ ။

နိဂုံးအားျဖင့္ေတာ့ မည္သည့္ ရာဇဝင္ ၊ မည္သည့္ သမိုင္းတြင္မွာမွ ငရမန္ ၊ ဗ်ဝိ၊
ဗ်တၱ ၊ ေရႊဖ်င္း ညီေနာင္ တို႔မွာ မြတ္ဆလင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ခိုင္မာသည့္ သက္ေသ
မရွိပါဘူး။ ငရမန္ကေတာ့ မြန္လူမ်ိဳး ျဖစ္ၿပီး ၊ ဗ်ဝိ - ဗ်တၱကေတာ့ ေရေမ်ာ ကမ္း
တင္လာေသာ ကုလားလူမ်ိဳး ျဖစ္တယ္လို႔သာ သတ္မွတ္လို႔ ရေပမယ့္ မြတ္ ျဖစ္
ေၾကာင္း လုံးဝ (လုံးဝ) သတ္မွတ္၍ မရနိုင္ပါေၾကာင္း သမိုင္းဇာတ္ ကလိမ္ၿခံဳဖို႔
ႀကိဳးစားေနတဲ့ ျပည္တြင္း ျပည္ပ ဘဂၤလီေလာ္ဘီ မြတ္ကုလား ေယာက္ဖေတာ္
ေတြကို သိေစခ်င္ပါတယ္ ။

ဦးယဥ္ေက်း ။ ။
၁၅၊၈၊၁၃။


By :
Rango Black shared ဦး ယဥ္ေက်း's photo.

Post a Comment

Blogger Disqus

Comment ေပးရန္ ညာဘက္ေထာင့္မွ Blogger or Facebook or Disqus ကုိႏွိပ္ပါ။

Voted This Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...