Ads (728x90)


သူတို႕ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ စာနယ္ဇင္းတိုက္ပြဲကို အထက္ပါကာတြန္းနဲ႔ ေဖာ္ျပခဲ့တယ္

William Randolph Hearst – ဟတ္စ္ဟာ ပူလစ္ဇာ (Joseph Pulitzer) နဲ႔ သတင္းစာစစ္ပြဲ ျဖစ္တယ္။ ပူလစ္ဇာက New York World သတင္းစာကို ထုတ္တယ္။ အဲဒီသတင္းစာဟာ yellow journalism ရဲ႕ ဖန္တီးရွင္ပါပဲ။

Joseph Pulitzer – ၁၈၉၀ ခုႏွစ္ေတြမွာ ဟတ္စ္ (William Randolph Hearst) ရဲ႕ သတင္းစာျဖစ္တဲ့ New York Journal နဲ႔ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြက yellow journalism ကို ေပၚေပါက္ေစတာပါပဲ။
Yellow Journalism ႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေနသူ သတင္းစာဆရာႏွစ္ဦး
သတင္းစာလြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဝခြင့္ရတဲ့ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ သတင္းစာနဲ႔ ဂ်ာနယ္အခ်ဳိ႕ကို အဝါေရာင္ သတင္းစာမ်ားလို႔ စြပ္စြဲသံေတြ ၾကားရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္အခ်ဳိ႕ကYellow Journalism ဆိုတာ ဘာလဲလို႔ေမးၾကတယ္။ အေရာင္နဲ႔ ေျပာတာေတြဟာ လူေတြအတြက္ နားလည္လြယ္တဲ့ သေကၤတပါပဲ။ ဥပမာ အျဖဴေရာင္ ေမတၱာေပါ့။ အခ်ဳိ႕ကလည္း အျဖဴကို အနက္မဆိုးပါနဲ႔လို႔ ဆိုတယ္။
ကြန္ျမဴနစ္ေတြကေတာ့ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ အနီေရာင္လို႔ ဆိုၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ အလံနီနဲ႔ အလံျဖဴကြန္ျမဴနစ္ ဆိုၿပီးရွိတယ္။
ျမန္မာေတြက အျပာေရာင္ကို ေအးျမတယ္လို႔ ယူဆေပမယ့္ အေနာက္တိုင္းကေတာ့ Blue ကို ဝမ္းနည္းျခင္းလို႔ ယူဆၾကတယ္။ စာေပမွာေတာ့ Blue ကို ညစ္ညမ္းတဲ့စာေပေတြ ႐ုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယိုေတြကိုလည္းBlue Picturesလို႔ ေခၚၾကတယ္။
ဂ်ာနယ္လစ္ေတြကေတာ့ စိတ္ခံစားမႈကို ျဖစ္ေစတဲ့စာေတြ၊ တာဝန္မယူတဲ့စာေတြကို ေဖာ္ျပရင္ အဲဒါကို အဝါေရာင္သတင္းစာလို႔ သမုတ္ၾကတယ္။
စတင္တဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ သတင္းစာထဲမွာပါတဲ့ ကာတြန္းေလးတစ္ခုေၾကာင့္ပဲ လို႔ဆိုတယ္။ ၁၈၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ေတြမွာ နယူးေယာက္က ဂ်ာနယ္တစ္ခုမွာ လူႀကိဳက္မ်ားတဲ့ ကာတြန္းေလးတစ္ကြက္ပါတယ္။ ေရာင္စံုေဖာ္ျပတယ္။ အဲဒီမွာပါတဲ့ လူငယ္ေလးကို Yellow Kid လို႔ေခၚတယ္။ အမွန္က သတင္းစာဆရာ ႏွစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ပူလစ္ဇာ (Joseph Pulitzer)နဲ႔ ဟတ္စ္ (William Randolph Hearst) တို႔ရဲ႕စစ္ပြဲက စတာပါပဲ။
ပူလစ္ဇာကိုေတာ့ ယေန႔လူေတြ ပိုသိၾကတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ သူကခ်န္ထားခဲ့တဲ့ေငြေတြနဲ႔ သတင္းဆု Pulitzer Prize ကို ယေန႔တိုင္ေပးေနလို႔ပါပဲ။ သို႔ေသာ္ Hearstဟာလည္း အင္မတန္ေတာ္တဲ့ သတင္းစာဆရာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ သူဟာပူလစ္ဇာဆီက သတင္းစာဆရာအမ်ားစုကို စည္း႐ံုးႏိုင္ခဲ့သူျဖစ္တယ္။
အဝါေရာင္ ဂ်ာနယ္လစ္ဇင္ကိုေမာ့ (Frank Luther Mott) က (၁၉၄၁) မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ခဲ့တယ္။
၁။  ေၾကာက္မက္ဖြယ္ စာလံုးႀကီးေတြနဲ႔ သတင္းေသးေသးေတြကို ပံုႀကီးခ်ဲ႕ထားျခင္း။၂။ပံုအမ်ားႀကီးနဲ႔ အခ်ဳိ႕ပံုဆြဲကာ မမွန္မကန္ေဖာ္ျပျခင္း use of pictures, or imaginary drawings.
၃။  အင္တာဗ်ဴး အတုေတြလုပ္ျခင္း။ အဓိပၸာယ္တစ္မ်ဳိးထြက္ေစတဲ့ ေခါင္းစဥ္ႀကီးျဖင့္ေဖာ္ျပျခင္း။ သိပၸံနည္းက်သည္ဟု မမွန္မကန္ အေၾကာင္းျပျခင္း၊ ပညာရွင္စကားဟူ၍ မမွန္မကန္ကိုးကားျခင္း။
၄။  ေရာင္စံုေတြျပဴးတူးျပဲတဲျဖင့္ ဆြဲေဆာင္ျခင္း၊ ကာတြန္းမ်ားျဖင့္ မဟုတ္မမွန္ေျပာျခင္း။
၅။  သနားစရာေကာင္းေအာင္ဖြဲ႕ႏြဲ႕ျခင္း၊ လူတစ္ေယာက္ကို အျပစ္တင္ေအာင္ ဇာတ္အိမ္ဖြဲ႕ေျပာဆိုျခင္းတုိ႔ပဲ      ျဖစ္တယ္။
တကယ္ေတာ့ yellow journalism ဆိုတာကေတာ့ သတင္းစာေရာင္းေကာင္းေအာင္ မမွန္တဲ့နည္းေတြနဲ႔ ဆြဲေဆာင္တာမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ စာနယ္ဇင္းက်င့္ဝတ္ကို မလိုက္နာတာမ်ဳိးေတြ ပါဝင္တယ္။ မိမိကိုယ္တိုင္ တာဝန္မယူတာမ်ဳိးေတြ ပါဝင္တယ္။ လုပ္ၾကံေရးသားခ်က္ေတြနဲ႔ အရွက္ရေစတာမ်ဳိးေတြ ပါဝင္တတ္တယ္။
အင္မတန္ဆိုးတဲ့ သတင္းလိမ္လည္မႈ တစ္ခုျဖစ္ဖူးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ သိပၸံပညာနဲ႔ ပတ္သက္လို႕ပါပဲ။ အေမရိကန္နဲ႔ အဂၤလိပ္တို႔ ပူးေပါင္းၿပီး အင္မတန္ႀကီးမားတဲ့ မွန္ေျပာင္းတစ္ခုကို တည္ေဆာက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ အာဖရိကတိုက္ ကိတ္ေတာင္းကေနၿပီးေတာ့ အာကာသကို ေလ့လာစူးစမ္းမႈေတြ ျပဳလုပ္တယ္။
ဒါဟာ ပထမဆံုးႀကီးမားတဲ့ မွန္ေျပာင္းပဲေပါ့။ ဒီမွန္ေျပာင္းကို အာဖရိကအေရာက္ သယ္ယူပို႕ေဆာင္တာကအစ အစိတ္အပိုင္းေတြကို တပ္ဆင္တာမ်ဳိးေတြကို သတင္းေရးေတာ့ လူေတြ စိတ္ဝင္စားၾကတယ္။ ဒါကုိေလ့လာေတြ႕ရွိတဲ့ သတင္းစာဆရာတစ္ဦးက အယ္ဒီတာနဲ႔တိုင္ပင္ၿပီး ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို ဖန္တီးလိုက္တယ္။
အဲဒါက လကမၻာကို လွမ္းၾကည့္လို႔ျမင္တဲ့ အေၾကာင္းပါပဲ။ လမွာေနတဲ့ လူေတြရွိတယ္ဆိုၿပီး ပထမဆိုတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ဆီမွာလည္း “ေရႊလမွာ ယုန္ဝပ္လို႔ ဆန္ဖြပ္တဲ့ အဘိုးအို” ဆိုၿပီး စကားရွိသလိုေပါ့။ လူေတြဟာ လမွာေနသူေတြရွိတယ္လို႔ ေရွးကတည္းက ယံုေနၾကတယ္။ ဒီေတာ့ဖန္တီးသူေတြ အေနနဲ႕ လြယ္တာေပါ့။ သူတို႕ဟာ လေပၚက မိသားစုတစ္စုကို ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္တဲ့ အေၾကာင္းကို ေရးသားေလေတာ့တယ္။ အဲဒီမိသားစုမွာ အေမရယ္၊ အေဖရယ္၊ သားေလး ရယ္ေပါ့။
တစ္ခါတစ္ခါသားေလးကို ခ်ီပိုးၾကတယ္။ လမ္းေလွ်ာက္ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ လင္မယား ရန္ျဖစ္တာေတြကိုလည္း ထည့္ေရးတယ္။
ရသမွ်သတင္းဆိုၿပီး ေန႔စဥ္ရက္ဆက္ ဒီသတင္းကို ထည့္တယ္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ အာဖရိကဆိုတာက အတၱလႏိၱတ္သမုဒၵရာႀကီးတစ္ခုလံုး ျခားေနေလေတာ့ ဒီသတင္း မွန္မမွန္ အတည္မျပဳႏိုင္ဘူး။ ပိုဆိုးတာက ေနာက္သတင္းစာ တစ္ခုကလည္း သူတို႔အေနနဲ႔ အဲဒီက မွန္ေျပာင္းၾကည့္သူေတြနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရၿပီဆုိကာ ေၾကညာတယ္။ ပထမသတင္းစာက သူ႔အလိမ္ေတြ ေပၚမွာစိုးလို႕ ေျခမကိုင္မိ လက္မကိုင္မိ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒုတိယ သတင္းစာကိုသြားၿပီး ေတာင္းပန္ရင္ ေကာင္းမလား။ ဒါမွမဟုတ္ ၿခိမ္းေျခာက္ရမလားဆိုၿပီး ေစာင့္ၾကည့္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒုတိယသတင္းစာကလည္း အျခားမိသားစုအေၾကာင္းကို ေရးတယ္။ အဲဒီမွာ ပိုၿပီးစံုတာက အိမ္ေမြးတိရစၦာန္ေလးေတြပါ ပါဝင္လာတယ္။ သူတို႔ႏွစ္ေစာင္လံုးဟာ လကမၻာမွာ ေနထိုင္သူေတြနဲ႔ အဲဒီက ျမင္ကြင္းေတြကို ဆြဲပံုဆြဲကာ ျပၾကတယ္။
ဒီသတင္းစာႏွစ္ေစာင္ဟာ အင္မတန္ ေရာင္းေကာင္းသြားတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒါဟာ မွန္မွ မမွန္ပဲ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ အလိမ္ေပၚသြားတယ္။ သူတို႔က ဒါဟာ လူေတြစာဖတ္ေအာင္လို႔ ဆြဲေဆာင္တာပါ။ Sensation ေတြကို ေရးတာပါလို႔ ဝန္ခံတယ္။
ဒီလိုSensation  နဲ႔ေရးတဲ့ သတင္းစာေတြ ယေန႔ေခတ္ေရာက္တဲ့အထိ ေပၚလာတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့သူတို႕က ဖတ္လို႔ေကာင္းေအာင္ ေရးတာပါ။ တကယ္ မဟုတ္ပါဘူး ဆိုတာေတြကို သတင္းမ်က္ႏွာဖံုးမွာ ေဖာ္ျပၾကတယ္။ ဒါေပမ့ဲလည္း အခ်ဳိ႕ျမန္မာျပည္က စာေစာင္ေတြဟာ အဲဒီသတင္းေတြကို မဟုတ္ အဟုတ္ လုပ္ေရးတာကို ေတြ႕ရတယ္။ (အဲဒီ sensational အေရးအသားေတြကုိ ဘာသာျပန္တာေတြ ရွိတယ္။)
Yellow journalismသို႔မဟုတ္ yellow press, ဟာ ေၾကာက္စရာေကာင္းပါတယ္။ ကမၻာႀကီး ပ်က္ေတာ့မယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြေၾကာင့္ မိမိကိုယ္မိမိ သတ္ေသတာမ်ဳိးထိ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျပႆနာအခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ သတင္းစာတိုက္ တရားစြဲခံရတာမ်ဳိးရွိတယ္။ အထူးသတိထားဖို႔က မိမိဟာ ဒီ Yellow journalismသို႔မဟုတ္ yellow press,က သတင္းေတြကို ကူးယူေဖာ္ျပလွ်င္ မိမိကိုယ္တိုင္ တရားစြဲခံရႏိုင္တယ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ဖို႔လိုတယ္။
သတင္းစာကေတာ့ အမွန္တရားသာ ျဖစ္ရမယ္။
Truth, nothing but Truthသာ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ သတင္းဟာ ျပည္သူအတြက္ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ျဖစ္ေနတာကိုေရးျပၿပီး သတင္းသမားစစ္စစ္ အေနနဲ႔သာ ဂုဏ္ယူသင့္တယ္။ ယေန႔အသံုးအရ
Yellow journalismကို yellow press newspapers  ေတြထုတ္တဲ့ အဖြဲ႕လို႔ေခၚပါတယ္။ Campbell (2001) ကေတာ့ မ်က္ႏွာဖံုးမွာ ျပဴးတူးျပဲတဲ ေရာင္စံုစာလံုးႀကီးေတြနဲ႔ ေဖာ္ျပတာမ်ဳိးကို yellow press newspapersလို႔သတ္မွတ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ သတင္းပင္ရင္း (Sources) ေတြရဲ႕ အမည္ေတြကို ေဖာ္ျပျခင္း မရွိၾကတာမ်ဳိးေတြနဲ႔ ကုိယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေဖာ္ေနျခင္းဟာ yellow press newspapers သေဘာတရားပါပဲ။
ယေန႔လုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ့ Yellow journalismသို႔မဟုတ္ yellow press, ကိုေတာ့ ေဝဖန္လိုျခင္းမရွိပါဘူး။ စာနယ္ဇင္း က်င့္ဝတ္နဲ႔မညီတဲ့အခါ အဲဒီစာေစာင္ဟာ အလိုလို ေမွးမွိန္ေသးသိမ္ သြားမယ္လို႔သာ ယူပါတယ္။
အမွန္ေတာ့ သတင္းသမားေတြရဲ႕ က်င့္ဝတ္ဟာ သတင္းမွန္ကန္ေရးနဲ႔ အမွန္ဘက္က ရပ္တည္ေရးပါပဲ။ ဘာမဆို အမွန္အကန္ကို လုပ္တာကုိ ေျပာတာျဖစ္တယ္။ မိမိကုိယ္တိုင္ မသမာတာေတြလုပ္မိရင္ ကုိယ္တိုင္သိသလို ျပင္ပကလူေတြလည္း သိၾကပါတယ္။
ကြ်န္ေတာ္အမွန္ေတြကို ေရးတာပါလို႔ ျငင္းခ်က္ထုတ္ေတာ့ ထုတ္ေပါ့။ ဒါေပမဲ့ သူမမွန္မကန္ လုပ္တာကိုေတာ့ လူေတြနားလည္ သြားၾကတာပါပဲ။
ဥပမာ လုပ္သားတစ္ေထာင္ကို လာမယ့္လတြင္ လစာရာခိုင္ႏႈန္း ၂ဝ တိုးျမွင့္ေပးမည္ဆိုျခင္း ဆိုတဲ့ေခါင္းစဥ္ကုိ မ်က္ႏွာဖံုးမွာ ဖတ္ရတယ္။ သတင္းက အမွန္ပဲ။
ဘယ္လုပ္သားတြကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး လစာတိုးေပးေနတာလဲဆိုတဲ့ အေတြးေတြ ျဖစ္လာတယ္။
“ဟုတ္ပါ့မလား”
“ဟုတ္ပါတယ္ ျမန္မာဖိုရမ္ေန႔စဥ္ထဲမွာ ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ဖတ္ခဲ့ရတယ္” လို႔ တစ္ေယာက္က ေျပာတယ္။
ဖတ္ရသူက မ်က္ႏွာဖံုးေခါင္း ျပဴးတူးျပဲတဲ ဖတ္ရတာကို ေျပာတာပါ။
တကယ္ေတာ့သူ အခ်ိန္ရလို႔ အစအဆံုးဖတ္ရင္ လစာတိုးေပးတာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မဟုတ္ဘူး။ စင္ကာပူက က်န္းမာေရး လုပ္သားေတြကုိ တိုးေပးတာပါပဲ။ ရလဒ္ကဘာလဲ။
-       ပထမေတာ့ သတင္းစာအသင့္အတင့္ ေရာင္းေကာင္းလာတယ္။
-       တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာ ေဈးႏႈန္းတက္ဖို႔ အေၾကာင္းရွာေနသူေတြ ကုန္ေဈးႏႈန္းတက္လာတယ္။
-       ျဖစ္ရပ္မွန္ကို သိတဲ့အခါ ဒီသတင္းစာကုိ ေရွာင္လာေတာ့တယ္။
 ဒါဟာ အင္မတန္ေသးငယ္တဲ့ ဥပမာပါ။ ဒီလိုမ်ဳိးကို ေန႔စဥ္ေတြ႕ပါတယ္။ စာဖတ္သူကို လွည့္စားတာဟာ ေစာ္ကားတာပါပဲ။ ကုလားပဲထဲ သဲေရာေရာင္းသလိုပါပဲ။ သမၼာဇီဝ မဟုတ္ပါဘူး။
သတင္းလုပ္ငန္းဆိုတာ အင္မတန္ ေကာင္းတဲ့အလုပ္ပါ။ သတင္းသမားေတြဟာ ေပါင္းကူးေတြပါ။ သတင္းသမားေတြရဲ႕ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ျပည္သူ႕ဆႏၵကို အစိုးရသိတယ္။ အစိုးရေဆာင္ရြက္ ေနတာေတြကိုလည္း ျပည္သူေတြ သိၾကတယ္။ ဒီအတြက္ အက်ဳိးေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားလဲ။
မွန္ကန္တဲ့ သတင္းေတြရဲ႕ရလဒ္ဟာ အံ့မခန္းပါ။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းသမားမ်ား အမွန္တရားကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးၾကပါ။


Written by: 
ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ

Post a Comment

Blogger Disqus

Comment ေပးရန္ ညာဘက္ေထာင့္မွ Blogger or Facebook or Disqus ကုိႏွိပ္ပါ။

Voted This Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...